Triumph Daytona 660 – 2024!

Daytona 660, Carnival Red

Första släppet på det nya året signeras Triumph som återupplivar ett känt namn men i ny tappning. Får vi presentera Triumph Daytona 660! Ska man var lite kort och tråkig kan man säga att det är en Trident som fått helkåpa. Men riktigt så enkelt är det inte, här ser vi klara sportintentioner med klart fräckare komponenter på broms- och fjädringssidan samt en rejält trimmad motor. Hela 17 procents mer effekt och nio procents mer vridmoment utlovar Triumphs tekniker. Det betyder A2-vänliga 95 hästar vid 11 250 varv och 69 newtonmeter vid 8 250 varv. Som jämförelse har den populära roadstern Trident 81 hästar och 64 newtonmeter. Självklart har den tre olika körlägen och kan ändras till en A2-hoj med 48 hästar i ett enkelt handgrepp. Daytona 660 är inte alls tänkt som en efterträdare till den numer klassiska sporthojen Dayton 675, namnet till trots, utan som en sportig mellanklassare för den unga publiken. Triumph siktar främst på konkurrenter som Yamaha R7, Suzuki GSX 8R, Kawasaki Ninja 650 och Honda CBR 650R.
Den 660 kubik stora motorn omsluts av en boxram i stålprofiler, avfjädras av en Big Piston gaffel från Showa och med bakfjädring av samma fabrikat. Endast förspänningen kan justeras baktill men vi får hoppas att Triumph hittat en bra väg mellan komfort och stadighet, utan att bli svampig eller gungig när det börjar gå undan. Triumph nämner banköring som ett tänkt utflyktsmål vilket talar för en hyfsat stram fjädringsinställning. Bromsskivorna mäter 310 millimeter och kläms åt av radialmonterade fyrkolvsok. Michelins erkänt dugliga Road 6 i 120/180-dimension ser till att körglädje och säkerhet hålls garanterade.
På elektroniksidan hittar vi en kombinerad TFT/LCD-display där man via tillvalet MyRide kan få upp navigation och musik/telefonlistor via din smartphone och bluetooth. En dubbelverkande quickshifter för sportig kopplingslös växling kan beställas mot en rimlig extrakostnad.
En fulltankad vikt på 201 kilo och en sadelhöjd på låga 810 millimeter inbjuder till lekfull hantering och enkel vardagskörning. En sportig hoj med skapligt med klös och bekväma mått helt enkelt. Se fram emot en snar provkörning i Bike! Tills dess får ni som vanligt njuta av lite goa bilder i nedan galleri! Skönheten kostar 114 900 kronor.


Annons

Annons

Senaste utgåvan