Det var stor nyfikenhet runt nya V-Strom 650 innan lansering. Modellen levererades till Kroatien åt media för provkörning, där det var stekande sol och fantastiska vägar. Veckorna innan lansering av modellen var det snålt med information om vilka uppdateringar fabriken hade gjort. Några få meningar och bilder på nyheten släpptes som skvallrade om en äventyrlig och modern allroundmotorcykel. Men det var allt. Kubikantalet, motorkonstruktion, tekniska lösningar och utrustning hölls hemligt. Något gick ändå snett från fabriken som resulterade med att bilder och teknisk info läckte ut på nätet. Läckan täpptes till snabbt men för sent. Hemlighållandet inför lanseringen misslyckades då några sidor på nätet redan hunnit publicera nyheterna. Händelsen orsakade långa tvister i efterhand men från vår synvinkel var det en misslyckad officiell lansering, där det inte skickades ut komplett information och officiella bilder av nyheten. Läckan påverkade ändå inte provkörningen av nya DL 650 V-Strom.
Vädret och vägutbudet kunde inte ha blivit bättre för provkörningen av den lilla och smidiga äventyrsmodellen. Kroatien erbjuder helt fantastiska och välunderhållna vägar och lugn trafik att köra i. Inte riktigt som man förväntat sig. Vägarna slingrar sig i medelhavsstil från strandkanter till branta backar upp för bergskullarna utan slut.
Den lilla V-Strom har varit en del av Suzukis sortiment i åtta år. Den har funnit sin plats med egenskaper som varit önskade och med tiden har den blivit uppdaterad. Med sin lättkörda motor med jämn effektkurva och sin låga sadelhöjd är Suzukin lätthanterlig och bjuder på en avslappnad körställning.
Just dessa egenskaper har kännetecknat Suzukimodellen under åren. Tiderna och kraven ändras med åren och därför har den nu setts över.
Den har fått en sportigare och mer allsidig prägel. Med ögat ser man genast att motorn fått sig en uppdatering. Motorn är fortfarande en v-twin på 645 kubik som i föregående modell. Samma motor används i modellen Gladius fast man nu plockar ut två hästkrafter mer och dessutom har ökat på mellanregistret. Motorstyrningen har blivit uppdaterat och ger ett väldigt jämnt och brett register.
Ramen är styvare än tidigare och dämparna har blivit sportigare med fastare känsla. Med dessa ändringar har man åstadkommit en modernare känsla i hela hojen och dessutom fått en mer exakt styrning.
Körställningen är sportigare än på föregående modell, men sadelhöjden är fortfarande låg och styret brett. V-Strom är med andra ord lätthanterlig även för kortare personer och körställningen är bekväm. En två centimeter högre sadel finns som orginaltillbehör, vilket hade varit ett bättre alternativ för mig och på det sätt jag kör. Komforten med den låga sadeln är hög men vid mer aktiv körning skulle det passa bättre med den högre sadeln.
Den nu sex kilo lättare V-Stromen är lättkörd både i tätort och på de slingriga bergsvägarna. Motorn som levererar den otroligt jämna effektkurvan känns mer som en elmotor. V-twinnen i kombination med nya ramen och fjädringen ger en känsla av att V-Stromen följer spårvalen med enbart tankekraft. Suzukin ger sig inte till känna med sportiga egenskaper utan med sin lätta hanterbarhet och som en trevlig motorcykel att färdas med.
+ Extremt jämnt och linjärt effektregister. Avslappnad, stabil och neutral körställning. Lätt och lätthanterlig.
– Formen på sadeln ger bara ett alternativ på körställning. Suzukin upplevs inte alls som sportig,
Publicerat i Bike 9.2011
Text: Sami Salonen
Foto: Suzuki
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade