Yamaha presenterar en kraftigt uppdaterad WR250F

Till endurosäsongen 2020 kommer Yamaha med en kraftigt uppdaterad WR250F. Modellen som firar 20 år är en riktig trotjänare som i händerna på både proffs och amatörer skördat stora framgångar. Bland annat kungen av Gotland, Mats Nilsson, har flertalet av sina segrar på just WR250F.

Till 2020 har ramen omarbetats med mer slimmade profiler och den får en halvliter större bränsletank, nu 7,9 liter. Den erkänt fina fjädringen från Kayaba har fått en stor genomgång med nya setting och framförallt med en 325 gram lättare bakfjäder, bra för den ofjädrade vikten.

Motormässigt ser vi en viktoptimering på vevaxeln och en ny spridare med 12 hål mot 10 på den förra modellen. En ny smidd högkompressionskolv och nya ventiltider på avgassidan ska tillsammans med nya ventilsäten på insugssidan bidra till en förfinad motorgång med gott om vridmoment i mellanregistret. WR250F startas enkelt med med en kort tryck på startknappen och kick saknas helt och hållet. Däremot håller Yamaha kvar vid ett traditionellt blybatteri, här finns kilon att spara!

Unikt för Yamaha är den fräcka appen Power Tuner, där du via din smartphone kan mappa om motorn på både tändning och bränslemängd i 16 olikamlägen. Det finns även tre stycken olika fabriksmappningar för dig som inte vågar dig på att experimentera själv. Till detta erbjuder Yamaha en tvålägesomkopplare på styret där du i farten kan byta mellan två olika mappar.

Nya 250F och lätt uppdaterade 450F finns hos din Yamahahandklare i oktober och skönheterna kostar 87,900 respekive 91,900 kronor. Bike ser fram emot en snar provkörning!