Track Days med Filip Backlund

Att som äventyrsåkare ge sig ut på bana med en sporthoj är inte bara ovant utan också fruktansvärt kul. Vanligtvis kör jag min Yamaha Ténéré 700 med full packning till olika destinationer, men nu var det dags att ge mig i kast med en Yamaha R1 på Filip Backlund Track Days i Mantorp.

Varje dag på banan börjar med att FIlip Backlund hälsar välkomna och har en kortare uppstart. Med sin tävlingsbakgrund har han många tips att ge om allt från inställningar på motorcykeln till kurvtagning.

Mantorp från ovan. I depåområdet finns det ett sekretariat med ett mindre fik och catering. Konceptet med Filip Backlund Track Days sker på flera olika banor runt om i Sverige och Finland.

Merparten av deltagarna har egna depåtält men det finns även möjlighet att hyra en plats i paddocken

Under varje dag är det sex stycken körpass om 15 minuter. Detta är precis lagom för att man skall kunna återhämta sig och ladda inför nästa pass.

På Track Days är Däckproffsen och Michelin på plats för att hjälpa alla förare med sina däck. Något av det viktigaste på hojen vid bankörning är däcken och därmed allt från lufttryck till temperatur.

Thomas Carlsson mäter temperaturen på ett av deltagarnas framdäck direkt efter ett av körpassen.

David Enmark är ansvarig för Michelins motorcykelavdelning i Skandinavien och visar de olika däckalternativ som finns för bankörning. Vanligaste däcken är Michelins Power Slick 2 och Michelin Power Cup 2.

Efter ett par omgångar börjar tekniken att förbättras och tempot ökar så sakteliga. En stor del i bankörningen går ut på att hela tiden utvecklas och att få in ett bra flyt.

Varje körpass avslutas med att gruppen samlas och går igenom passet där alla får med sig ett antal utvecklingspunkter. Det finns grupper för såväl nybörjare som tävlingsförare.

Kajsa Arvidsson (@kajsaracing) är en av de tävlingsförare som kommer till Track Days för att få träning och bantid. Med sin Yamaha R6 tävlar hon i Yamaha R6 Cup Sweden.

Instruktörerna har lång erfarenhet från bankörning och är noga med säkerheten. För mig som är ny på banköring är det lätt att komma in i flytet och förstå hur man gör allt från säkra omkörningar till depåstopp.

Med ett par Michelin Anakee Adventure går det att dra ur min T7 rejält på banan. Stor skillnad från en R1 men likväl riktigt kul!

På Track Days är man välkommen med vilken hoj som helst och det kan varmt rekommenderas att testa att köra på bana då det med stora steg höjer ens förmåga.

Det finns möjlighet att få en personlig tränare som hjälper dig att utvecklas som förare. Tony Schrenckh är tävlingsförare och går här igenom ingången i en av kurvorna på Mantorpsbanan. Det finns personlig träning med enstaka pass eller hela program.

För den våghalsige är det även möjligt att åka med bak på Filip Backlund när han kör ett par varv på banan. En lärorik upplevelse…

Läs mer om Track Days på www.filipbacklund.se.

GLOBAL RIDE:

Global Ride är ett projekt där jag har som mål att köra motorcykel på alla jordens kontinenter. På grund av coronaviruset är det just nu inte möjligt att resa och jag har därför beslutat mig för att med min Yamaha Ténéré 700 köra en svensk enduroklassiker (Stångebroslaget, Ränneslättsloppet och Gotland Grand National).

Läs mer om mig och mitt projekt på www.explorebike.se.

Facebook: explorebike.se

Instragram: explorebike.se

Youtube: explorebike.se