Provkörning: Kawasaki Z900

Kawasakis Z-serie har över 40 på nacken. Det sätter tillverkaren under viss press när det gäller att ta fram en ny modell. Nya Z900 tar över stafettpinnen från Z800 som lanserades 2013.
 
 Jag har god tid på mig att studera detaljerna på den här nya motorcykeln innan det är dags att ge sig av på första provkörningen. Från botten av motorn till den övre delen av tanken ser den massiv och muskulös ut. Fronten kunde kanske sett lite mer spännande ut då den inte skiljer sig särskilt mycket från föregångaren.
 
Fackverksramen väger
13,5 kilo och omsluter tydligt motorn som nu växt från 806 till 948 kubik. Numera finns 125 hästkrafter till hands, 12 fler än i Z800. LED-bakljuset är en kul detalj som Kawasaki valt att utforma som ett Z. Kawasakis Sugomi-filosofi innebär att både ingenjörer och designers fått sin vilja igenom gällande prestanda samt utseende och den har varit tongivande under utvecklingen av Z900.  Sadelhöjden är 795 millimeter och det är enkelt att hitta en bra position på den nakna motorcykeln. Sadeln är lite framåtvinklad längst bak, ergonomin är naturlig och bekväm. Den nya instrumenteringen är läcker och helt digital. En stor varvräknare skvallrar om vad som är den här motorcykelns huvuduppgift. I instrumenteringen finns en justerbar shiftlight som kan ställas in efter önskemål eller stängas av helt.
 
Bakgrunden i skärmen är svart och utöver hastighetsmätare och varvräknare finns en växelindikator, tankmätare, temperaturmätare, klocka och indikator som visar när du kör ekonomiskt. Z900 är helt befriad från traction control, informationspackade undermenyer och olika körlägen.

Under de första kilometrarna ger motorcykeln en genomgående känsla av stabilitet, trygghet och harmoni. Körställningen är något framåtlutad och det finns gott om utrymme att ändra position efter humör och situation. Z900 upplevs som en solid motorcykel men dansar samtidigt lätt genom kurvorna utan några nervösa tendenser. Den nya svingen är tillverkad av strängsprutad aluminium och har en vikt på knappt fyra kilo. Radfyran är snäll som en katt men morrar som en tiger vid gaspådrag. Insuget är specialdesignat för att erbjuda föraren sköna toner.
 
Det är relativt kort utväxling mellan första och femte växeln medan sjätte växeln upplevs som en överväxel. Men samtidigt är den högsta växeln tämligen flexibel. Jag växlar några gånger utan att använda koppling vilket fungerar strålande, men kopplingen är både mjuk och behaglig. Z900 väger 210 kilo när den är körklar och den är framtagen för mindre erfarna förare. USD-gaffeln är på 41 millimeter och har justerbar retur och förspänning. Bak sitter en horisontellt placerad justerbar dämpare i ett länkage. På alla olika underlag som serverades under provkörningen fungerade standardinställningen av dämpningen mycket bra. Ojämnheterna forcerades utan problem samtidigt som motorcykeln behöll stabilitet och harmoni under tuffare kurvtagning.
 
 

Jag lät mig villigt förföras och stortrivdes en bra bit upp i de spanska bergstrakterna. Det finns ett irritationsmoment som jag stöter på några enstaka gånger. Den förhållandevis stora ljuddämparen sticker upp där min högerfot gärna rör sig vid aktiv körning. En nättare eftermarknadsljuddämpare kan så klart lösa det här.

Det går mot kväll och jag parkerar framför hotellet. När solen sedan går upp igen är jag redo för nya underhållande mil. Intrycket är fortfarande att det här är en stabil och harmonisk motorcykel som samtidigt är en förstklassig danspartner. Morrandet tilltar allteftersom varvräknarnålen klättrar över mätartavlan och hornen växer i pannan. Då är det betryggande att 4-kolvsoken biter bra och att ABS-systemet inte griper in för tidigt. Jag råkade ut för ett par bakhjulslyft när bromsarna sattes på prov.
 
Dunlops Sportmax D214 upplevs som ett bra val till den här motorcykeln, tillsammans med de femekrade fälgarna matchar de helheten hos Z900 väl. Effektuppbyggnaden hos motorn är tämligen jämn men från cirka 6 000 till 9 000 varv vaknar den verkligen till liv. Maxeffekten hittas vid 9 500 varv.
 
Som de flesta andra nakna motorcyklar är inte heller denna skapad för att köras i hög fart om du inte har ordentliga nackmuskler. Men jag upplever inte fartvinden som ett problem inom lagliga hastigheter. Det finns dessutom en liten vindavvisare bland originaltillbehören. Där finns även en kåpa till skjutssadeln, högre sadel, bagagelösningar och el-uttag
 
Kawasakis mål är att sälja 10 000 exemplar av motorcykeln bara i år. Jämförelsevis har de sålt 200 000 exemplar av Z750 och Z800 sedan de kom ut på marknaden. I dag är det i första hand Yamaha MT-09 som är den största konkurrenten. Z900 är ett väldigt bra försök att peta ner Yamahan och det ska bli mycket kul att testa dessa två motorcyklar mot varandra senare denna säsong.