Nya Triumph Scrambler 1200 X och XE!

Triumph har ett hett modellår inför 2024 och än så länge har vi bara kunnat skrapa på ytan. Nu visas efterträdaren till 2019 års succé Scrambler 1200. Likt tidigare kommer den stora ”gentlemanna-adventuren” i två versioner, Triumph Scrambler 1200 X och Triumph Scrambler 1200 XE. X är den billigare, mer gatorienterade varianten med lägre sadelhöjd, smalare styre och rimlig fjädringsväg samt överlag lite enklare utrustad. XE:n är den fräcka grushojen med hela 250 millimeters fjädringsväg, brett styre, feta bromsar och en fullmatad TFT-display med hela sex olika körlägen.

Stålramen, den snygga alusvingen och motorn är gemensamma för bägge varianterna och på motorsidan har Triumph trimmat motorn för att få effekt och vridmomentstopparna tidigare i registret. Nu levererar motorn biffiga 110 Nm vid låga 4250 varv och 90 hästar vid 7000 varv. Gemensamt är även de slanglösa hjulen på 21 tum fram och 17 tum bak. Båda modellerna har ett mycket avancerat elektroniskt förarhjälpsystem med bland annat nedläggningsberoende kurv-ABS och traction control.

Triumph Scrambler 1200 X är nu mer gatorienterad än någonsin och Triumph har lagt extra mycket krut på att göra stor-Scramblern mer lättillgänglig för många. Sadelhöjden är nu nere på rimligt låga 820 millimeter och där en extra låg sadel får ner sitthöjden till 795 millimeter. Fjädringen från Marzocchi har 170 millimeters slaglängd och framfarten hejdas av två dubbelkolv Nissinok som kramar 310 millimeters bromsskivor. Fem körprogram finns tillgängliga varav ett är fritt konfigurerbart av föraren.

Triumph Scrambler 1200 XE är den lyxigare varianten med ett brett och högt styre för enkel hantering när terrängen blir tuff. Här är fjädringen fullt justerbar och mäter in på hela 250 millimeters fjädringsväg. Mer än de flesta så kallade adventurehojar! Här finner vi även lyxiga Stylema monobloc-ok från Brembo och stora 320-skivor. På elektroniksidan finner vi ett extra körprogram i form av Offroad Pro som ger dig ännu känsligare hjälpsystem för gasglada grusentusiaster med mindre ingrepp av traction-control och ABS. En lite större TFT-panel i fullfärg ger dig enkelt handhavande av de flertaliga inställningsmöjligheterna.

Både X och XE kan extrautrustas med mer elektronik för att kunna koppla upp mobilen mot hojen. Då kan man utnyttja Triumphs navigationssystem och styra inkommande samtal och musik via hojens knappsats. För den som inte är nöjd med utseendet och vill kunna skapa sin unika Scrambler 1200 så fins det över 70 olika tillbehör från Triumphs feta tillbehörskatalog. Tills hojen dyker upp hos handlarna i november får vi nöja oss med de fina bilderna i nedan galleri.
Priser: Triumph Scrambler 1200 X – 142 900 kronor
Triumph Scrambler 1200 XE – 155 900 kronor

Annons

Annons

Senaste utgåvan