ExploreBike: Workshop med Loctite

Loctite är en av världens främsta tillverkare av lim och under sommaren höll de en workshop speciellt för de behov som kan finnas under ett motorcykeläventyr.

Loctite är en del av koncernen Henkel med verksamhet över hela världen. Huvudkontoret för Norden ligger i Bromma. I lokalerna finns inte bara kontor utan även ett laboratorium där man genomför utbildningar och tester av deras olika produkter.

Workshopen hölls av Peter Johansson och Johan Weber. De båda har många års erfarenhet från branschen och kan sina produkter utan och innan. Peter är även instruktör inom Sveriges MotorCyklister och har kört hoj i många år.

Under workshopen testas en mängd olika produkter och metoder för att laga olika former av material.

– Har man kemisk metall, epoxylim och universallim så kan man laga nästan vad som helst på en motorcykel, vilket kan vara avgörande på en äventyrlig motorcykelresa, säger Johan.

Loctite är mest känt för sitt gängslåsningslim, som används på skruvar och muttrar för att förhindra att de lossnar vid exempelvis vibrationer. Loctite 243 är det gänglåsningslim som lämpar sig bäst för motorcyklar då det är lätt att hantera och låser tillräckligt hårt.

Vanligast vid gänglåsning är att man lägger limmet på skruven, men vid blindhål är det bättre att lägga limmet i hålet (mittenskruven) så att luften inne från hålet kan åka ut utan att tränga undan produkten (högerskruven).

Kemisk metall i form av Loctite 3463 är mer eller mindre ovärderligt på en resa. Om oturen uppstår och man behöver täta eller laga något så täcker det många olika behov.

Den kemiska metallen är paketerad i ett rör så man kan skära av den i så långa bitar som krävs. Därefter knådar man den och sätter fast den där den behövs.

Under workshopen visades exempel på olika typer av lagningar och former (nedan). Exempelvis kan man borra i den kemiska metallen då den härdat.

En mycket användbar produkt är Loctites epoxylim 3090. Det speciella med den är att den fäster på i princip alla ytor och det går att bygga upp i ”spalter”. Det vill säga att man kan bygga på med mer och mer lim tills att man har fäst det man behöver.

Nedan plastdetalj är ett exempel från workshopen där en tunn plastbit skulle fästas på en annan plastbit. Mycket användbart om man skulle ramla och behöva laga plasten eller liknande på motorcykeln.

Loctite 401 är ett tunt universallim som passar lite mindre limningar eller där man inte behöver bygga upp på samma sätt som med epoxylimmet.

– Vid all limning är det viktigt att göra lite förarbete, exempelvis att rugga upp ytan med lite scotch brite som gör att det fäster bättre, berättar Peter.

Kunskapen om vilka produkter som kan vara bra att använda för att förbereda sig inför en långresa och även för att laga något om det skulle gå sönder kan vara ovärderlig. Produkterna som användes under workshopen går att hitta en en välsorterad fackhandel.

Vill man lära sig mer om olika typer av lagningar har Loctite, utöver sin hemsida, en informativ produktkatalog och produktguide.

ExploreBike:

ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.

www.explorebike.se

Annons

Annons

Senaste utgåvan