ExploreBike: Yamaha R7

Track Days med Filip Backlund är ett event som arrangeras på flera olika banor under året. Denna gång var det dags för Gelleråsen utanför Karlskoga.

Dagen börjar med incheckning och registrering i kanslitältet. Det finns fartgrupper som passar från nybörjare till tävlingsåkare. Under dagen kör man totalt 5-6 körpass om ca 15-20 minuter.

Filip Backlund håller på morgonen en förargenomgång där man går igenom upplägget för dagen och även de säkerhetsrutiner som finns vid körning på banan. Under varje Track Days finns det kvalificerad sjukvårdspersonal om en olycka skulle vara framme.

Min nya Yamaha Ténéré 700 World Raid redo för att gå ut på banan. Även om det är en äventyrshoj så går den att pressa rejält på bana och bjuder på riktigt kul körning. Bankörningen är mycket utvecklade och gör att man får en fördjupad känsla för sin hoj.

Maxfart på rakan ner mot första kurvan som inleds med full broms på både fram- och bakhjul innan man viker in hojen.

Foto: nettefoto.se

På Ténéré 700 World Raid finns det tre olika displaylägen – Explorer, Raid och Road, som man enkelt byter mellan med hjälp av kontrollen på handgreppet. I läge Road är varvmätaren och växelindikatorn framträdande vilket gör att man får en bra överblick på displayen.

Körde under dagarna på Michelin Anakee Adventure som är ett äventyrsdäck (80/20) med tvådelad gummiblandning. En mjukare blandning på sidorna och en hårdare i mitten som ger lång hållbarhet. Som synes på däcket går det att få ner hojen rejält i kurvorna och däcket presterar riktigt väl.

Marcus Väisänen från Michelin finns på plats under samtliga Track Days och hjälper till med kontroll av lufttryck och däcktemperatur samt omläggning av däck. Marcus har lång erfarenhet kring däck och ger värdefulla råd kring bland annat däckval.

Under de två dagarna så varvade jag min körning med T7:an med att köra Yamahas senaste modell R7. Såväl T7 som R7 är baserade på samma CP2-motor på strax under 700 kubik och 75 hästkrafter.

R7:an var specialutrustad med bland annat fjädring från Öhlins, Acrapovic avgassystem, fotreglage från Gilles och clip-on från GYTR.

R7:an är en mycket kompetent maskin och det är lätt att få en känsla för hojen. Samtidigt som den är hanterbar har den långt mer kraft att erbjuda än vad jag som amatör kan axla.

Under 2022 kommer Yamaha att starta en europeisk R7-cup med nationella tävlingar där de främsta från varje land erbjuds en plats på den europeiska finalen. Målsättningen med cupen är att erbjuda en tävlingsform för de som vill ta steget från Track Days. Utformningen är tänkt att vara kostnadseffektiv och med stort fokus på gemenskap och att ha roligt.

Foto: nettefoto.se

Efter varje körning så görs en samling i gruppen för att gå igenom passet och under dagen så går även Filip Backlund igenom en mängd nyttiga körtips.

Filip har lång erfarenhet från roadracing då han själv tävlat i många år och idag driver han roadracingteamet Yamaha Team Scandinavia som vunnit SM i Pro Superbike de senaste åren.

Under Track Days finns det möjlighet att hyra en box precis vid banan. För alla deltagare, oavsett om man har box eller depåtält, finns det el för bland annat däckvärmare.

På eftermiddagen genomfördes det provstarter för de som håller på att ta tävlingslicens. Ett roligt moment för såväl deltagare som åskådare.

För den våghalsige finns det möjlighet att åka baksits med Filip Backlund. En fartupplevelse som lämnar ett leende på läpparna och en rejäl mersmak.

ExploreBike:

ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.

www.explorebike.se

Annons

Annons