Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Tidigt på året 2020, var Bike på lanseringen i Marocko, av den då helt nya Tiger 900, som efterträdde populära Tiger 800. Sen slog pandemin till med full kraft och alla andra lanseringar det året blev inställda. Nu kommer en uppdaterad Tiger 900 med främst en starkare motor och ny elektronik. Precis som tidigare kommer Tiger 900 i tre versioner, basmodellen Tiger 900 GT har relativt konkurrenskraftig basutrustning och 19/17 tums hjul. Den fullutrustade, Tiger 900 GT Pro, har samma hjuluppsättning men kommer med lyxigare utrustning från fabrik, bland annat uppvärmda sadlar och handtag, tvåvägs quickshifter och däcktrycksindikator. Offroadversionen heter Tiger 900 Rally Pro och har 17 tums bakhjul och ett terrängvänligt framhjul på 21 tum och kommer även den fullutrustad från fabrik. GT-varianterna har 170 millimeters fjädringsväg med komponenter från Marzocchi och Rally får Showafjädring med 240 millimeter fram och 230 bak.
På motorsidan har Tiger 900 vässat klorna ordentligt och trimmat upp den trecylindriga T-Plane motorn från 95 till 108 hästar, inte dåligt! Även vridmomentet har fått en liten extra dos och ökar från 87 till 90 newtonmeter och levereras dessutom cirka 500 varv längre ner i registret. Triumph hat åstadkommit detta genom nya kolvar, kamaxlar, insugsrör och portat topplock. Även ett nytt avgassystem hjälper till med effektleveransen och strömmar nu avgaserna genom en enda katalysator och vidare genom en ny ljuddämpare som ger ett fränare ljud. Apropå fränare ljud, Triumphs T-Plane teknik, med ojämna tändpulser, gör att Tiger 900 har en ljudkuliss som en v-twin på lågvarv för att sedan skrika ut i äkta trepips-extas när den varvas ur. Tekniken ger även än ”goare” känsla hos motorn och till en viss grad bättre bakhjulsgrepp.
Nya Triumph 900 får en efterlängtad ny TFT-panel på sju tum. Där har äntligen den förvirrade varvräknaren fått gå i graven och varvtalet visas nu på gammalt hederligt sätt. Här ingår även uppkopplingsmöjligheter för din mobiltelefon till alla modellvarianter från början. Triumph har även smugit in ett USB-C uttag framme i fronten för smidig laddning av mobiltelefon och navigator. Under sadeln finns ytterligare 12 volts och USB-A uttag samt ett säkert utrymme för telefonen. Det nedläggningsberoende ABS-systemet får nu även en kombifunktion, vilket betyder att en viss mängd bromskraft även överförs till bakhjulet när man bromsar med frambromsen. En saxaxlig IMU hjälper till att hålla koll på alla förarstödssystem och givetvis ingår ett flertal körprogram för olika effektlägen och på vilket sätt hojen använder traction-control och ABS-inställningar.
Triumph Tiger 900 kommer till de svenska handlarna i början av mars och ni kan se fram emot en provkörning i Bike nummer 2 2024.