ExploreBike: Säsongsstart hos Lillemans MC

Säsongen är igång och det var dags för uthämtning av min Yamaha Ténéré 700 World Raid på Lillemans MC i Lund.

När motorcykeln kommer till återförsäljaren står den oftast på pall eller i en stålställning med framhjulet avtaget.

Första steget är att montera framhjulet och de delar som inte är monterade under frakten såsom framruta och vindskydd för sidorna.

Jag kör Michelin Anakee Wild som är ett mångsidigt däck som klarar allt från asfalt till grus och stig. Hållbarheten är mycket god och denna typ av däck passar bra för äventyrshojar där man kör på blandat underlag.

De slangar som jag lägger i är Michelin Heavy Duty och är gjorda av butyl. Butylen gör att slangen håller trycket väldigt bra då det inte släpper ut någon luft. Tjockleken är ca 2,5 mm vilket är något tjockare och slitstarkare än vanliga slangar för väg (ca 1,8 mm) men något tunnare och lättare än slangar som används för enduro/cross på 4 mm (gjorda av rågummi som är mer robust).

Batteriet är inte inkopplat på motorcykeln utan det görs strax innan funktionskontroll där motorcykeln startas och kopplas till en dator med diagnosprogram.

Det finns ett par skillnader mellan de olika modellerna av Ténéré 700 där World Raid bland annat har större tank, styrdämpare, längre fjädringsväg fram och bak samt ABS som är ställbar i tre olika lägen (fram och bak, endast fram eller helt av).

Verkstadschefen André Wiberg genomför kontrollen av motorcykeln och utfallet efter varmkörning blir ett protokoll (nedan) med alla digitala kontrollpunkter.

Utöver diagnosprogrammet så kontrolleras hela motorcykeln inför leverans – bromsar, chassi, bränslesystem, lampor m.m.

Originalverktygen (ovan) till Ténéré 700 World Raid innehåller det mesta man behöver för att hantera motorcykeln, inklusive ekernyckel.

Barbusters är en av de främsta tillverkarna när det gäller skyddsutrustning för händer och styren. Med en aluminiumskena som bas och plastkåpor (finns i olika färger och utföranden) kan man kombinera och matcha med i princip alla hojar. Har använt dessa i många år och de är väldigt robusta.

På nästan alla bultar (ovan en bult till centralstödet) så använder jag Loctite gänglåsningslim 243. Det förhindrar att bultar skakar loss vid framförallt offroadkörning.

Inför våren har hallen på Lillemans MC fyllts upp med alla de senaste modellerna från Yamaha och Honda. Det finns även ett stort utbud av begagnade motorcyklar.

Wild Ass tillverkar kuddar för såväl förare som passagerare för att göra sätet ännu mer bekvämt. Det speciella med Wild Ass är att själva innanmätet är uppblåsbart och därmed individuellt justerbart. Skall man köra offroad så kan man till och med ta ur luften helt för att få en närmare kontakt med sadeln.

Lillemans MC har satsat på en mycket stor avdelning med kläder, hjälmar, stövlar och tillbehör.

Intercomsystem för motorcykelåkare växer och många är numera uppkopplade. Med SENA 50C kan man inte bara prata i telefon och med andra förare, utan man kan även lyssna på musik och ta foto. Längst fram sitter en kamera som gör att man kan ta fina bilder i den riktning man tittar. Med SENA RC4 får man en fjärrkontroll som kan monteras på styret. Med denna kan man styra både kamera och övriga delar på intercomsystemet.

Yamaha MT-09 SP i svart utförande.

Kovix är en av världens ledande låstillverkare. Deras KHL Brake Lever Alarm fästs på frambromsen och gör att motorcykeln är mycket svår att stjäla, särskilt som den är larmad. Dessutom är låset något lättare än skrivbromslås och man minimerar risken med att glömma låset i bromsskivan när man kör iväg.

ExploreBike:

ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.

www.explorebike.se

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: