Global Ride – Fjädringsinställning för äventyr

Förberedelserna inför sommarens Trans Euro Trail är i full gång och en av de viktigaste detaljerna på motorcykeln är fjädringen.

Jag har besökt Niklas Månsson på Månsson Racing Suspension i Sjöbo. Niklas har arbetat med fjädring i många år i Sverige och även med fabriksteam i USA.

Yamaha Ténéré 700 har en justerbar fram- och bakfjädring från Kayaba. Att få möjlighet att diskutera fjädring och inställningar med Niklas var mycket intressant och lärorikt.

En äventyrsmotorcykel med packning skiljer sig avsevärt från en vanligt hoj. Det är viktigt att ställa in fjädringen med all packning på hojen för att få rätt geometri.

På Ténérén är det enkelt att ställa in fjädringen. Vill man göra det på egen hand finns det bra instruktioner i ägarmanualen och en mängd instruktioner och beräkningsprogram på nätet. Typiskt sett skall en fjädring (fram och bak) vara komprimerad ca 30 % när den är fullt lastad.

CONTINENTAL RIDE:

Global Ride är ett projekt där jag har som mål att köra motorcykel på alla jordens kontinenter med början på Europa under 2020 och Afrika under 2021.

Läs mer om mig och mitt projekt på www.explorebike.se.

Facebook: explorebike.se

Instragram: explorebike.se

Youtube: explorebike.se