Spännande MotoGP-final i Valencia

Efter ett högdramatiskt finalrace i MotoGP 2023 är Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) världsmästare, där Jorge Martin (Prima Pramac Racing) kraschade ur racet efter en incident vid kurva 4 med Marc Marquez (Repsol Honda Team). Pecco fortsatte mot segern med en fenomenal kamp om raceledningen, med Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP™) och Johann Zarco (Prima Pramac Racing) låsta tätt bakom italienarens bakhjul. ’Diggia’ körde över mållinjen som 2:a med Zarco 3:a. Men ett straff efter racet, för Di Giannantonio, på grund av lågt däcktryck degraderade italienaren till P4 varpå Zarco flyttades upp till P2 och Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) fick den sista pallplatsen.

Efter att Maverick Viñales (Aprilia Racing) bestraffades med tre startplaceringar för att ha ignorerat de svarta och orangea flaggorna under Warm Up, flyttades Pecco upp till pole position inför årets sista MotoGP-race, medan Martin fortfarande fick starta från P6.

Bagnaia fick en i stort sett perfekt start från pole för att ta ett avgörande holeshot, medan Martin också gjorde en fantastisk start för att ta en tidig P2. Pecco P1, Martin P2 – så var det efter det inledande varvet, med Red Bull KTM Factory Racing-paret Brad Binder och Jack Miller P3 och P4, och så förblev det tills kurva 1 i början av varv 3. Martin var precis bakom Pecco och när duon kastade ankare in i kurva 1, kom Martin väl nära och fick lätt kontakt med Pecco. Därefter drev Martin ut brett – väl brett – och tappade till P8, med Pecco fortfarande i ledning.

Kampen om att återerövra förlorade placeringar började på varv 4 för Martin. P8 blev P7 när spanjoren tog sig förbi Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP). Martin försökte göra samma sak med Viñales ett varv senare, men den senare bjöd på hårt motstånd– och en repris ägde rum vid kurva 11.

Längre fram var Binder tätt bakom Pecco. Där bakom pågick en intensiv kamp mellan Marc Marquez (Repsol Honda Team) och Johann Zarco (Prima Pramac Racing), vilket gjorde det möjligt för Viñales och Martin att komma ikapp.

Vad som hände sedan avgjorde till slut mästerskapet. Martin blev påtagligt frustrerad och på varv 6, efter att äntligen ha tagit sig förbi Viñales, var Marc Marquez näst på tur. Vid kurva 4 gjorde Martin ett  omkörningsförsök på insidan av den åttafaldige världsmästaren men kontakt togs. Så mycket att paret trasslade ihop sig. Martin drev rakt in i gruset när Marquez kastades in i en elak highside, och i ett nafs var två av hemmapublikens favoriter nere och ute ur racet. Marquez sista race med Honda slutade i stor besvikelse, samtidigt som Martins förhoppningar om att säkra MotoGP-titeln försvann. Ett smärtsamt avslut på en fantastisk säsong för Prima Pramac-föraren.

Med Martin ute ur racet, oavsett vad Bagnaia gjorde, skulle han bli världsmästare i MotoGP 2023. ”MARTIN OUT” signalerades på hans pitboard då de två KTM:erna Binder och Miller nu var etta och tvåa, med Zarco och Viñales jagandes bakom Pecco.

Med 12 varv kvar gjorde Binder ett misstag. Ett stort sådant. Precis som han gjorde i Tissot Sprint kom sydafrikanen brett vid kurva 11, och tappade från P1 till P6. Miller ledde nu över Pecco med drygt en sekund.

Binders comeback började med ett aggressivt drag på Alex Marquez i kurva 4, och resulterade i att han belastades med ett en-positions straff. Med nio varv kvar avslutades sedan Millers race. Australiensaren kraschade vid kurva 10, vilket gav tillbaka ledningen till Bagnaia, som nu hade Zarco bara 0,3 s bakom sig.

Må vara att Mästerskapet hade avgjorts, men racet var det onekligen inte. Binder var bara 1,5 s ifrån ledningen igen och Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) låg precis bakom bakhjulet på KTM:en. Snart var italienaren P3 med fem varv kvar.

Med tre varv kvar var diffen fortfarande 0,3s mellan Pecco och Zarco. Men Di Giannantonio var på ett uppdrag. På varv 25 av 27 delades topptrion med 0,3 s. Vid kurva 4 knuffade Di Giannantonio sin Ducati upp på insidan av Zarco’s och tog över P2. 

SÄSONGENS SISTA VARV: Tre förare som slogs om segern, bara en kunde vinna. Skulle Bagnaia ta titeln med en racevinst eller skulle det vara Di Giannantonio eller Zarco som fick kliva upp på det översta steget? Halvvägs runt sista varvet var det ingen förändring. En huvudskakning från Di Giannantonio berättade för oss att han var rejält frustrerad, men Pecco körde utmärkt för att avvärja både sin landsman och Zarco för att vinna världsmästerskapet på bästa möjliga sätt: seger. En elegant körning från samtliga topp tre. Pallresultatet skulle dock senare ändras med Di Giannantonios tresekundersstraff som degraderade honom till P4 och lyfte upp Binder på pallen.

Raul Fernandez (CryptoDATA RNF MotoGP Team) fick sitt bästa resultat för säsongen med en fantastisk P5. Alex Marquez var P6 med Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP™) som avslutade sin Yamaha-karriär med en solid P7, medan Aleix Espargaro (Aprilia Racing), Luca Marini i sitt sista Mooney VR46 Racing Team-framträdande och Viñales rundade av topp 10.

Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) avslutade på P11, före Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu), Lorenzo Savadori (CryptoDATA RNF MotoGP™ Team) och Pol Espargaro (GASGAS Factory Racing Tech3), där den senare avslutar sin MotoGP™-karriär på heltid – för nu – med P14 efter en krasch.

Bagnaia är nu trefaldig världsmästare (467 poäng), med Jorge Martin som tvåa (428 poäng) och Marco Bezzecchi på tredje plats (329 poäng).

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: