Yamaha Tracer 9 GT+

Yamaha har presenterat nya TRACER 9 GT+, som kommer med fullt integrerad avancerad elektronik, inklusive radarguidad adaptiv farthållare, radarkopplat UBS-bromssystem, elektronisk fjädring och intelligenta körlägen samt anslutna TFT-instrument och fullt integrerad Garmin-navigering.

TRACER 9 GT+ är den första Yamaha med adaptiv farthållare (ACC), och detta avancerade nya system uppfyller en farthållares alla fördelar samtidigt som den också automatiskt kan hålla ett fast avstånd till fordonet framför. 

Med ett konventionellt farthållarsystem måste föraren antingen avaktivera systemet eller bromsa om han/hon närmar sig ett framförvarande fordon, vilket automatiskt kopplar ur systemet. Det nya farthållarsystemet har däremot en inbyggd radar som hela tiden mäter och anpassar avståndet (fyra olika avståndsalternativ finns) till fordonet omedelbart framför RACER 9 GT+.

TRACER 9 GT+ har vidare ett radarkopplat UBS-bromssystem. Det nya systemet är en aktiv konstruktion som ger ökad kontrollerbarhet genom att använda data från radarn och den 6-axliga IMU:n för att hjälpa och reglera bromskrafterna fram och bak, via Boschs hydrauliska aggregat som optimerar bromssystemet. 

Om systemet beräknar att förarens bromsning är otillräcklig för att förhindra en kollision med det framförvarande fordonet kommer det att öka bromskraften för att hjälpa till att bromsa TRACER 9 GT+. 

Farthållarsystemet bromsar också automatiskt TRACER 9 GT+ när ett förvalt avstånd till framförvarande fordon uppnås, men så snart föraren bromsar in inaktiveras farthållarsystemet. Då kommer det radarkopplade UBS-bromssystemet att ingripa om det bedömer att förarens inbromsning inte är tillräcklig för att förhindra kollision. 

Systemet ger extra bromshjälp och ingriper endast när bromskontrollen är aktiverad och föraren bromsar. 

Det radarkopplade UBS-bromssystemen är dessutom kopplat till den elektroniska fjädringen, och förutom att reglera bromskrafterna justerar det också fjädringsdämpningen fram och bak för att bibehålla stabiliteten. ABS fungerar alltid oavsett om bromskontroll är på eller av.

KYB- fjädringen är helt integrerad för att alltid garantera stabila hanteringsprestanda, och den fungerar tillsammans med farthållare, UBS-bromssystemet med assistans fram/bak, samt det radarkopplade UBS-bromssystemet och bromsstyrningen. 

Den elektroniskt styrda fjädringens egenskaper påverkas också av de integrerade körlägena, och dämpningsinställningarna justeras omedelbart för att uppnå en jämn och bekväm körning under olika last- och körförhållanden. 

Den nya TFT-instrumenteringen i fullfärg erbjuder tre olika skärmteman, för passa olika körstilar och personliga preferenser. Dessutom finns möjlighet (kräver prenumeration) att ladda ner och installera Garmin Motorize-appen för fullskärmsnavigering.

Anslutning för smartphone är standard hos TRACER 9 GT+. En kontrollenhet för kommunikation gör det möjligt för förare att koppla ihop sin smartphone med maskinen med hjälp av Yamahas kostnadsfria MyRide-app. 

TRACER 9 GT+ kommer med nya tredje generationens qucikshifter, som fungerar även när farthållaren är aktiverad.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: