Yamaha presenterar R7

Det ikoniska modellnamnet R7 lanseras nu som namnet på Yamahas nya supersportmodell för mellanklassen. Modellnamnet R7 används för att hedra ikoniska YZF-R7 från 1999, men till skillnad från den gamla kultmodellen som producerades i begränsat upplaga är nya R7 tillverkad för en mycket bredare publik.

Yamahas nya serie av supersportmodeller leds av flaggskeppet R1M. Detta är den mest avancerade motorcykeln som Yamaha någonsin har lanserat. Serien inkluderar också modellerna R1, R6 Race, R3 och R125 – och nu också R7.

Med R7-modellen kommer Yamaha att introducera ett förstahandsval till förare som vill in i supersportvärlden. 

Nya R7 har ett sportigt utseende med ett tydligt släktskap till sina syskon i R-serien, men med dimensioner och prestanda som gör den tillgänglig och attraktiv för många fler både vad gäller pris och praktisk användning.

R7 riktar sig till alla som vill ha en lättanvänd, sportig motorcykel som fungerar lika bra under en bandag som på en söndagstur på favoritvägen – eller till och från jobbet. Den finns också i A2-version och tilltalar därför även yngre förare.

Modellnamnet är hämtat från den legendariska racern som 1999 producerades i 500 exemplar, för att få den godkänd (homologerad) för användning inom superbike-racing. Nya R7 hedrar den legendariska modellen, men även om den är sportig och väl lämpad för bankörning är detta en modell som med sitt konkurrenskraftiga pris och motorprestanda är mycket mer praktisk och användbar.

Körställningen är sportig, och chassit är aerodynamiskt. Tack vare den smala tvåcylindriga motorn är R7 smal – enligt Yamaha smalare än de mindre syskonen R3 och R125.

Motorn hos R7 är Yamahas crossplane2 (CP2)-motor med två cylindrar och en slagvolym på 689 cm3. Det här är samma motor som sitter i de andra 700cm3-modellerna från Yamaha, och den är fullt EU5-kompatibel. Toppeffekten uppges vara 73,4 hästkrafter, vridmomentet är som mest 67 Nm och våtvikten 188 kg.  

Framgaffel och bakre stötdämpare är fullt justerbara och betonar modellens sportiga karaktär. Fram sitter dubbla radiellt monterade 4-kolvsbromsok och med radiell bromspump.

Som ett tillbehör till R7 finns Quick Shift System (QSS), som möjliggör växling utan användning av kopplingen och ger bättre acceleration. Mer tillbehör som exempelvis: Akrapovič avgassystem, ensitskuts, kort regplåtshållare kommer också finnas tillgängliga.

R7 levereras i två olika färgscheman; Icon Blue och Yamaha Black, och kommer att finnas tillgänglig hos Yamaha-återförsäljare i Europa från oktober 2021.