Nya Kawasaki Z H2 påbörjar en ny era i Hypernaked-klassen

Kawasaki tittar inte bakåt med deras senaste Z, istället uppmuntras förare och fans att vända blicken mot framtiden och möta den mest radikala, tekniskt avancerade och starkaste Z någonsin – Z H2.

Att vara i toppen för 2020 års Z-familj är ett stort ansvar, vilket kräver en maskin med funktioner och specifikationer för de mest kräsna förarna – ”The Ultimate Z”. Z H2 är ett praktexempel på Kawasakis designfilosofi ”Sugomi”.

Självklart riktas det mesta av uppmärksamheten mot den majestätiska 998cm3 4-cylindriga motorn med Kawasakis egendesignade och egentillverkade kompressor. Med en förväntad toppeffekt på 200hk, är utformningen anpassad för kontrollerbart men ändå uppfriskande flöde av kraft med ett tillfredsställande Ram Air-assisterat crescendo, tillsammans med förarvänliga egenskaper vilket ska ge en lättkörd motorcykel överlag.

Exteriören talar för den speciella naturen av denna “Ultimate Z”, med en ny typ av Sugomi styling och visuella uppdateringar så som komplett användande av LED, inklusive blinkers och regplåtsbelysning. TFT-instrumenteringen och upp/ner quick shifter, cruise control som standard och flertalet andra förarfokuserade egenskaper är ett stort plus. Kawasakis fackverksram som setts hos tidigare kompressormatade modeller är uppdaterad och anpassad för nya Z H2 och hos Showa BPF-framgaffeln sitter dubbla Brembo M4-bromsok monterade.

På djupet, så har Kawasakis ingenjörer jobbat hårt för att skapa en dynamisk balans mellan prestanda och hållbarhet – för att göra drömmen om en kompressormatad streetmotorcykel till en praktisk, men exotisk verklighet. Modellen kommer dessutom med en Assist & Slir-koppling kombinerat med så kallad ”dog ring”-växelmekanism och smart användning av motorolja som kylmedel istället för en stor laddluftkylare.

Med hjälp av Bosch IMU finns flertalet förarhjälpmedel; traction control, intelligent ABS, KCMF(Kawasaki Cornering Management Function), valbara kör- och effektlägen och anti-wheelie kontroll. Z H2 kommer utrustad med ett Bluetooth-chip som möjliggör koppling till förarens smarttelefon via appen Rideology The App, här ges föraren en möjlighet att upptäcka mer om deras körning och fordonsstatus, direkt på smarttelefonens skärm. Praktisk information i form av bränsleekonomi och tripp-information paras bland annat med information så som lutningsgrad – vilket säkerligen kommer vara en populär funktion.

Goda nyheter för köpare i Sverige är att även denna kompressormatade motorcykel går att få med Kawasakis Märkesförsäkring – från 8.272 kr. (möjlig från 30 år).