Indian presenterar Challenger

Amerikanska Indian Motorcycles har presenterat bagger-stukade touringmodellen Challenger, med den nya 1769-kubiks PowerPlus-motorn, lagom inför internationella motorcykelmässan EICMA i Milano.

Hjärtat hos modellen är PowerPlus-motorn, den helt nya 1769 cm3 vätskekylda 60-graders V-twinnen som uppges erbjuda 121 hästkrafter (90,1 kW) vid 5500 varv/minut och 178 Nm vridmoment 3800 varv/minut som bäst. Motorn har en sex-stegad växellåda med ”riktig” överväxel, Koppling med ”assist-funktion”, semitorrt sumpoljesystem, överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, elektronisk bränsleinsprutning, 52 mm spjällhus och kompressionsförhållande: 11: 1. Föraren kan anpassa motorcykelns karaktär genom att välja ett av tre körlägen, inklusive regn, standard och sport – vilket ska ge en motorcykel med tre distinkta prestandapersonligheter.

På plats finns även elektronisk farthållare, full LED-belysning, komfortsadel för långkörning, ABS, ”Keyless” tändning och väderbeständiga sadelväskor med över 68 liter lagringsutrymme, hydrauliskt justerbar FOX-stötdämpare, radiellt monterade Brembo-bromsar, Metzeler Cruisetec-däck, justerbar vindruta med justerbara luftventiler.

Challenger Limited och Challenger Dark Horse kommer med Indian motorcycles intuitiva Smart Lean Technology, med en Bosch IMU som håller koll på kurv-ABS och antispinnsystemet. Dessa modeller har även Indian RideCommand, det anpassningsbara infotainmentsystemet för den 7 tum stora pekskärmen, med Ride Command-system (väder- och trafikinfo), viktigaste fordonsinformationen, Bluetoot- och USB-mobilkoppling och en helt ny fyrkärnig processor för snabbare funktion.

2020 års Indian Challenger Dark Horse finns i Thunder Black Smoke, Sandstone Smoke och White Smoke. Indian Challenger Limited finns i Thunder Black Pearl, Deepwater Metallic och Ruby Metallic.