Nya Honda CBR1000RR-R och SP

Honda har precis presenterat hela sin europeiska motorcykel-line-up 2020 i samband med EICMA i Milano. Först ut är nya CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP.

Kraftigt inspirerad av MotoGP-maskinen RC213V och dess gatlegala RC213V-S motsvarighet, drivs 2020 års CBR1000RR-R Fireblade av den starkaste fyrcylindriga radmotorn som Honda någonsin har tillverkat. Med samma borr och slag som RC213V-S uppges 2020 års CBR1000RR-R Fireblade leverera maximal effekt på 218 hk/14500rpm och ett maximalt vridmoment på 113Nm vid 12500 rpm samtidigt som den lär väga 201 kg.

CBR1000RR-R kommer också att finnas i en SP-variant. Komplett med andra generationens semiaktiva Öhlins elektroniska fjädring med 43 mm NPX-framgaffel och Öhlins TTX36 Smart-EC stötdämpare, nya Brembo Stylema fyrkolvs radiellt monterade främre bromsok och samma typ av Brembo bakre bromsok som används hos RC213V-S.

Båda varianterna har även fått ett modernt aerodynamiskt paket – också påverkat av HRC:s mästerskapsvinnande RC213V – liksom en ny Bosch sexaxlad IMU. Denna ersätter den femaxlade enheten hos den tidigare designen, vilket ska ge extremt exakta beräkningar i alla möjliga riktningar för att möjliggöra ännu finare kontroll av motorcykelns beteende till förmån för enastående hantering och prestanda.

Både CRB1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP kommer med ett Akrapovic avgassystem. Båda versionerna kommer dessutom i två färgscheman: en HRC-inspirerad Grand Prix Red och en Matt Pearl Black.