Honda uppdaterar flera modeller

CB1000R har fått uppdaterad motorstyrning och ett uppfräschat utseende. Nytt är också en mörk Black Edition-version.

Honda har i samband med Euro5-uppdateringarna även gjort större och mindre modifieringar av många modeller.

Samtidigt som de obligatoriska uppdateringarna för de skärpta avgaskraven görs är det ett utmärkt tillfälle att fräscha upp modellprogrammet lite. Det verkar vara den vägen Honda har gått då man presenterar ett antal modeller med uppfräschad design, förutom Euro5-uppdateringen.

SH350i

2021 HONDA SH350i

Scootern SH300i får ge vika för nya SH350i med en 350-kubiksmotor. Förutom större cylindervolym har modellen fått förbättrat luftflöde i motorn i form av större insugningsventiler och modifierade insugs- och avgaskanaler. Oljesprutning av kolvarna ger förbättrad kylning.

I samband med uppdateringen får modellen också en redesign. Avändbarheten har förbättrats med ett USB-uttag och ny LCD-instrumentering. Säkerheten har ökats med hjälp av en automatiskt blinkande nödbromsfunktion.

SH Mode 125

2021 HONDA SH Mode 125

SH Mode har fått en ny, mycket ekonomisk motor planterad i en ny, ännu lättare ram. Benutrymmet har ökats, modellen har en USB-kontakt och förutom en ännu större sadel under bagageutrymmet ökas lagringsutrymmet med ett nytt frontfack. Modellen har designats om och den har fått en LED-strålkastare. Användbarheten förbättras av Honda Smart Key-systemet.

PCX125

2021 HONDA PCX125

Motorn som är bekant från SH Mode finns också i PCX125. För att förbättra säkerheten är modellen utrustad med HSTC (Honda Selectable Torque Control).

Under det uppgraderade yttre skalet finns en ny, lättare ram som tillsammans med längre stötdämpare och större däck erbjuder en bekväm men ändå smidig åktur. Modellens lastutrymme har ökat avsevärt och en USB-kontakt har lagts till.

NC750X

2021 HONDA NC750X

NC750X har fått uppdaterad motor, ram och uppfräschat utseende. Maxvarvet har ökat med 600 varv och maxeffekten är nu 43 kW (58 hk). Modellens vikt har sjunkit med sex kilo, vilket tillsammans med den lägre utväxlingen på de tre lägsta växlarna ger mer bättre acceleration. TbW tillåter fyra körlägen, varav en kan programmeras av föraren.

Modellens lastutrymme har ökat till 23 liter, instrumentpanelen är en LCD-färgskärm och sadelhöjden är nu 30 millimeter lägre. Dessutom har modellen fått en USB-kontakt och en säkerhetshöjande blinkande nödbromsfunktion. Inställningarna för DCT-växellådan och HSTC (traction-control) har också uppdaterats.

X-ADV

2021 HONDA X-ADV

Hondas spännande X-ADV delar tekniken med NC750X, så många av uppgraderingarna, som ökad effekt, fyra körprogram och DCT- och HSTC-uppgraderingar, är desamma. När det gäller X-ADV har bantningsåtgärderna givit en viktminskning av tre kilo.

Designen är ny och fram sitter en ny LED-strålkastare. Lastutrymmets storlek under sadeln är 22 liter, dessutom finns ett 1,2 liters handskfack. Vad som är nytt är den vanliga röststyrningen för smarttelefonen, det är även möjligt att styra telefonen via omkopplarna på styret, samt 5-tums TFT-skärmen.

CB1000R ja CB1000R Black Edition

2021 HONDA CB1000R ja CB1000R Black Edition

CB1000R har uppdaterats med ett ännu mer minimalistiskt och aggressivt utseende. Strålkastaren är nu tippad bakåt och modellens fälgar och bakram är nya. En svartlackerad Black Edition-modell finns också.

Motorn från Fireblade är mekaniskt intakt, men motorstyrningen har uppgraderats. Instrumenteringen består av en ny 5-tums TFT färgskärm, och båda modellerna kommer som standard med röststyrning av smarttelefonen.

CB125R

2021 HONDA CB125R

CB125R har fått en ny DOHC-motor med fyra ventiler som ger 1,2 Nm mer vridmoment än sin föregångare. Modellen är den första i 125-klassen med Showa SFF-BP framgaffel. För att vara en 125-kubikare är modellen ganska avancerad, rent tekniskt. Den har LED-ljus, LCD-instrumentering, radiella bromsar och kurv-ABS.