Honda presentar nya CMX1100 Rebel

Honda har presenterat ett nytt, större syskon till den avskalade ”bobbern” CMX500 Rebel. Modellens 1084cm3 parallelltwin härstammar från äventyrsmaskinen Africa Twin, och kommer med Hondas valbara vridmomentskontroll ”Honda Selectable Torque Control”, Wheelie Control (som ser till att framhjulet håller sig i backen vid häftiga gaspådrag), farthållare, 3 standard körlägen och elektronisk gasreglering ”Throttle-By-Wire”.

Dessutom kommer modellen med 43 mm cartridge-framgaffel,  dubbla ”piggyback”stötdämpare bak och fyrkolvs, radiellt monterat frambromsok.

CMX1100 Rebel har en strippad, minimalistisk stil. Fram och bak sitter stänkskärmar av plåt monterade ovanpå feta däck; den runda strålkastaren blandar gamla skolans design med moderna LED-lampor och toppas av den runda, negativa LCD-instrumenteringen. Under sadeln finns ett USB-C-uttag.

2021 HONDA CMX1100 REBEL

Motorn härstammar från äventyrsmodellen CRF1100L Africa Twin, men i det här utförandet med en mängd viktiga förändringar som helt har förändrat motorns ursprungliga natur för att matcha dess nya glidar-arbetsuppgifter.Rebel 1100:s 1084cm3 SOHC 8-ventils parallelltwin uppges erbjuda en toppeffekt på 87hk vid 7000 varv/minut med maximalt 98Nm vridmoment vid 4750 varv/minut.

21YM CMX1100 REBEL

Som pricken över i kommer även en Dual Clutch Transmission-version att erbjudas.