Ducati Multistrada V2

Ducati har presenterat nya Multistrada V2, som uppges vara 5 kg lättare än den tidigare versionen och med förbättrad ergonomi.

Äventyrshojen drivs av den senaste versionen av Ducatis tvåcylindriga 937 cm3 Testastretta 11°-motor, som uppges leverera 113 hästkrafter som bäst vid 9.000 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 94 Nm vid 6.750 varv/minut.

Motorn har lättats upp och uppdaterats i växellådan och kopplingen, för att bland annat garantera mjukare funktion och bättre precision vid växling, vilket också underlättar att få i neutralläget. Testastretta 11°-motorn har även fått utökade underhållsintervaller, med oljebyte var 15 000 km och kontroll av ventilspelet var 30 000 km.

Dessa uppgraderingar uppges ha bantat 2 kg från motorcykelns totala massa, där 1,5 kg lär ha bantats bort enbart från kopplingen.

Multistrada V2 har fyra körlägen (Sport, Touring, Urban, Enduro) som fungerar tillsammans med körhjälpsystemen, motormappning och Skyhook-fjädringen (för S -versionen), vilket gör motorcykelns karaktär anpassningsbar.

Förarergonomin har reviderats för att ge lägre sadelhöjd (830 mm – 790 mm) och mer slimmad innersömbåge (vilket gör det lättare att nå marken med fötterna).

Resten av viktbesparingarna kommer från speglar, främre bromsskivor och fälgarna (hämtade från V4).  – som tappar 1,7 kg. Totalt torrvikt är nu 199kg.

Bortsett från bantningen sägs den nya V2 vara lättare att leva med, tack vare 10 mm lägre standard sadelhöjd, 830 mm. I tillbehörsortimentet finns även ett sänkningskit som reducerar sadelhöjden till 790 mm.

Sadeln har också gjorts om för att göra motorcykeln smalare för att nå lättare till marken och en plattare form som ska ge förbättrad rörelsefrihet. Vidare är fotpinnarna, hämtade från Multistrada V4, nu monterade 10 mm lägre.

Precis som tidigare sitter ett 19-tums framhjul på plats.

Multistrada V2 kommer i standardutförande med kurv-ABS Cornering, Vehicle Hold Control, Ducati Traction Control, de fyra körlägena (Sport, Touring, Urban, Enduro) fullt anpassningsbara av användaren och det nya Ducati Brake Light-systemet som vid plötslig bromsning automatiskt aktiverar blinkning av bakljuset.

Hos S-versionen kommer med tillägget av Skyhooks elektroniska fjädring, farthållare, full-LED-strålkastare med Ducati Cornering Lights-funktion, Ducati Quick Shift Up & Down, Hands Free-system, en högupplöst 5” färg TFT-instrumentpanel med intuitivt gränssnitt och bakgrundsbelysta styrreglage.

Ducati Multistrada V2 kommer att finnas tillgänglig hos Ducati-återförsäljare från november 2021, även i en 35 kW-version för A2-körkortsinnehavare.

Pris från cirka:

Multistrada V2 – 156.900 kronor

Multistrada V2 S  – 174.900 kronor

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: