Yamaha XV1900 Midnight star 2010-

När Yamaha släppte Midnight Star för sex år sedan var glidartrenden på topp. För att ge konkurrenten H-D en större match valde Yamaha ett designteam i USA som fick ta fram nya Midnight Star. Eller Stratoliner som den heter »over there«.
I USA heter Yamahas glidardivision Star Motorcycles istället för Yamaha och detta kanske är ett försök att slöja över glidarhojens egentliga ursprung, Japan. I skrivande stund finns nio olika Star-modeller i USA varav Stratoliner (Midnight Star) finns i tre olika utföranden. Se även starmotorcycles.com
När Midnight Star ritades körde designteamet massor av mil runtom i USA för att få till den rätta känslan och man hörde även efter med olika hojbyggare vad de föredrog i form av tekniska lösningar och utföranden.

Yamaha ville ta fram en hoj som skulle tilltala både avancerade hojbyggare och de som använder enklare medel för att göra den mer personlig, alltså med bolt-on tillbehör. Luftkyld motor var en viktig detalj och de snygga stötstängerna på sidan var också viktiga enligt hojbyggarna. Därtill togs det även fram ett digert tillbehörsprogram med allt från snygga väskor, rutor, ryggstöd och avgassystem.
Midnight Star är en riktig härlig motorcykel på vägen med goda vägegenskaper och även bra touringegenskaper. Den här hojen var lite av slutet på »kubikkriget« eftersom Yamaha medvetet valde en motor som var mindre än Kawasakis 2000-kubikare.
Yamaha ansåg att med en större motor skulle bland annat luftburken bli alldeles för otymplig, liksom resten av hojen.

Med 1900 kubik fick man en glidare som hade rejält med motorkaraktär men som samtidigt var förvånansvärt smidig och körbar. Sist men inte minst viktigt i glidarsammanhang gick det lättare att designa fram en snygg hoj utan skrymmande luftburkar och annat som är svårt att få till snyggt.
Yamaha har alltid lyckats väl med sina glidarhojar och föregångaren Wild Star sålde som smör liksom Drag Star och Virago före dem. Förutom att deras glidare ofta haft en design som tilltalat köparna har man varit väldigt noga med att lansera en mängd tillbehör till varje modell. Detta skiljer dem lite från många andra tillverkare av glidarhojar från Japan. Ser man på till exempel H-D kan man ana hur viktigt just tillbehörssortimentet och eftermarknadsmöjligheterna är. Detta har Yamaha alltid tagit väl vara på och därför är chansen väldigt stor att du hittar en mycket välutrustad Midnight Star när du kikar runt efter beg-objekt.
När MC-Nytt körde hojen i Kalifornien på presslanseringen 2006 slogs vi av hur komplett hojen kändes. Vi imponerades av mätarhusets snygga design och hojens fina körbarhet. Att den inte hade ABS såg vi som en nackdel redan då men det handlade också om en »amerikanisering«. Åtminstone på den tiden stod inte ABS högt i kurs bland USA:s hojåkare vilket förhoppningsvis har ändrats till i dag.
Vi gillade också den lilla luckan på lykthuset som dolde tändningslåset. Just denna detalj och faktiskt en del krom på motorn fanns tyvärr inte på de svenska modellerna när de kom till vårt land vilket var en besvikelse för vissa.

Yamaha XV1900 är mycket uppskattad av sina köpare och de byts sällan ut mot något annat i customväg. Du kan lätt åka på längre turer med dem och såväl förare som passagerare gillar dem.
Som spekulant är det egentligen inget direkt du skall titta på annat än servicebok och allmänskick. En sliten XV1900 är förvisso inte lätt att hitta men oservade exemplar figurerar och även om motorn inte stressat så värst så behöver de pysslas om för att slippa dyra reparationer.
Märk väl att en XV1900 med Stratolinerkitet kostar lite mer än en utan. Att i efterhand skaffa sig ett Stratolinerkit är inte att tänka på då de kostar, efter erbjudandet vid nyköp, närmare 50 000 kronor att införskaffa ny hos din handlare.
Hitta en fin XV1900 med få ägare och vårda den ömt så kommer den att ge dig glädje i många mil.

 

Publicerat i MC-Nytt nummer 7 2012