Yamaha XV 1700 Warrior 1700 2003–2010

Som ett snabbt motdrag när Harley-­Davidson visade sin vätskekylda ­V-Rod till säsongen 2001 rullade ­Yamaha två år senare fram en mycket muskulös blandning av sport och custom.

Kännetecknande för Yamaha Road Star Warrior 1700 är den låga och långa siluetten, den enorma ljuddämparen på höger sida, motor i kolossalformat samt gaffel från sporthojen YZF-R1 vars högkompetenta radialmonterade bromsok sitter kvar.

Körupplevelsen är lika mycket blandning av custom och sport som utseendet. Stabilit­eten och markfrigången vid aktiv körning på kurviga vägar är avsevärt bättre än på traditionella glidare. Faktum är att det går att köra riktigt inspirerat med snabba kast från vänster till höger utan att chassit bråkar det minsta. Fyrkolvsoken och gaffeln från Yamaha R1 gör att Warrior stannar på mycket korta 36 ­meter från 100 km/h – fyra meter kortare än ­Kawasaki ZZR1400 klarar av.

Den främsta invändningen har vi haft på körställningen. Fotpinnarna sitter långt fram och relativt högt upp samtidigt som avstånd­et fram till styret är långt. Det här upplevs av många som onaturligt och obekvämt.

 

I januari 2004 utfärdade Yamaha en återkall­else av 220 exemplar av både Wild Star 1600 och Warrior 1700 för att åtgärda ett fel i växel­lådan. Onormalt slitage kan orsaka en låsbricka att gå sönder och få bakhjulet att låsa sig. Det här gäller alltså bara ett mindre antal av årsmodell 2003. I oktober 2006 utfärdades en ytterligare återkallelse för att åtgärda trottelpositionssensorn på alla ­exemplar tillverkade under 2005. Felet kan orsaka ojämn tomgång och göra att motorn stannar vid låga hastigheter. Sista återkallelsen för ­Warrior 1700 kom i mars 2007 och berör bara 117 exemplar med ett fel på tändspolen som innebär att den är extra känslig för vibration­er, kan gå sönder och få motorn att stanna.

Utöver dessa officiella fel har flera ägare drabbats av skador på utgående axel och delar i anslutning till denna. Det är oklart om detta är något som uppstår till följd av en alltför hårt spänd kuggrem eller om felet finns innanför motorkåporna. Möjligen är det olika leger­ingar och hårdhet i ­kuggremshjulet och ­utgående axel som ­orsakar material­utmattning. Konsekvenserna kan hur som helst bli att låsmuttern till det främre kuggremshjulet ­lossnar och att lager och splines på den utgående axeln skadas och slits ut. Ett rött damm innanför kåpan över det främre kuggremshjulet vittnar om att hojen har det här problemet. Avstå i så fall från köp eller kolla med Yamaha om de står för reparationerna.

Motorn är mycket underkvadratisk (97 millimeters borrning och 113 millimeters slaglängd) och har ett effektregister som präglas av mycket kraft på låga varv. Yamaha uppger 135 newtonmeter vid 3 750 varv, men vi mätte faktiskt hela 138 newtonmeter på bakhjulet vid 3500 varv. Vridmomentet ökar från 70 till drygt 130 newtonmeter mellan 1 500 och 2 000 varv. Det är alltså en extremt vridstark motor som Warriorföraren reglerar med gashandtaget och den här kraften från botten gör det lätt att accelerera från stilla­stående. Vi mätte 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Kurvan som tecknar effektutvecklingen är helt jämn upp till 4 500 varv där de drygt 80 hästkrafterna ganska snabbt blir färre om föraren fortsätter att varva mot rödmarker­ingen vid 5 000. En trivsam hoj med prestanda.

Annons

Annons