Yamaha XTZ 750

 

Oavsett var de dyker upp gör en ökenracer ett bestående intryck på omgivningen. De är stora, oblyga och tar inte av sig skorna i hallen.
yamahas nydanande ökenracer med parallell­twin och tioventilstopp vann alla utom ett Paris-Dakar-rally under åren 1991–98.
Gatversionen XTZ 750 Super Ténéré som såldes säsongerna 1990–97 går att komma över med förbluffande tunn plånbok och har en svällande 26-literstank som gör den till ett mycket bra utgångsmaterial för ditt eget ökenracerbygge.
Så vad behöver du? En högljudd ljuddämpare är ett måste. Även dekaler, roadbook-hålllare, sadelöverdrag med Yamaha-logo och  gärna ett Renthalstyre med risers. Glöm inte galler eller en tjock skiva plexi framför strålkastarna.
Låg eller hög stänkskärm fram är en smaksak, båda är rätt och beror på specialsträckans karaktär. Om du gillar utseendet med hög skärm köper du en universal-cross-skärm  för 198 kronor. 
En enkel och i princip nödvändig modifiering, som dessutom gör stor skillnad, är ett högre och i princip lodrätt monterat kåpglas. Touratech har ett till  XTZ 750, men du kan lätt göra ett själv med plexiglas som du sågar till, lägger i ugnen och böjer som det passar dig. Sedan skruvar du helt enkelt fast det framför originalglaset.
Svartlackerade fälgbanor skodda med endurodäck (eller ännu hellre crossdäck för sandbana) blir pricken över i.
Om du har råd och inte drar dig för att fuska lite, kan du lägga ett bud på den Yamaha XTZ 850 R som Stéphane Peterhansel vann Paris-Dakar med 1992 och 1993 och som i skrivande stund finns att köpa på classic-motorbikes.com.

Annons

Annons