Yamaha XT 660 Z Ténéré (2009–)

 

En modell som kompletterar den vardagspraktiska basmodelllen XT 660 R och X. Yamaha Ténéré har funnits med i tillverkarens modellprogram ända sedan 1983 och alltid varit en encylindrig offroadhoj med inriktning på relativ komfort, lång aktionsradie och framkomlighet i mer öppen än trång terräng. Yamaha har ju ett stolt arv att förvalta: vann det allra första Paris–Dakar-rallyt 1979 med en XT 500.

I sitt senaste utförande från 2009 har designen blivit tydligt samtidsanpassad med ett utseende som övertygar som ökenracer och robust äventyrshoj. Fronten är hög och smal som på riktiga tävlingsmaskiner, plastpaneler på utsatta ställen har en matt och olackerad finish som ser ut att tåla omild behandling, under motorn sitter dessutom en stor originalmonterad hasplåt i aluminium och tanken på 22 liter är relativt rymlig för en encylindrig hoj.

Eftersom modellen har blivit så populära finns gott om både praktiska och coola tillbehör i aluminium, plast och kolfiber: väskor, kåpglas, stora tankar, skydd mot marksyningar och även en del motordelar.

Det senare kan verkligen behövas och tar oss in på en av svagheterna med modellen. Motorn som är samma vattenkylda och femventilade stånka med insprutning om sitter i XT 660 R och X har uppmätta 37 hästkrafter och 48 Newtonmeter på bakhjulet. Även om det är en dokumenterat tillförlitlig pjäs som ger lättdoserad effekt i ett jämt register, så kan föraren aldrig frammana den knuff och acceleration som ibland är nödvändig för att ta sig över eller igenom ett hinder. Att korrigera och modulera spåret genom att låta bakhjulet spinna, eller att köra med långa uppställ för nöjes skull, kräver att föraren gasar riktigt friskt. Här skulle tio ytterligare hästkrafter inte skada. 

Yamaha Ténéré är utrustad med dubbla 298-millimetersskivor och tvåkolvsok fram som har bra med kraft utan att imponera med känsla. 

Längs grusvägar i friskt men inte hetsigt tempo får Ténéré 660 föraren att slappna av och njuta av ett förutsägbart och stabilt chassi och en motor med relevant effekt och respons. Däremot känns fjädring och motor otillräckliga när tempot och terrängen ställer högre krav. Resultatet blir att gaffeln slår igenom och hela chassit signalerar att det är dags att slå av på gasen eller vända och köra tillbaks till de mer öppna och jämna grusvägarna. Där är Ténéré 660 en harmonisk och lättkörd grushoj med fin komfort. 

Annons

Annons