Yamaha XT 660 Z Ténéré

Att Ténéré är en sann offroad blir tydligt direkt. Det finns tillfällen när äventyrshojar inte är mer än marknadsförda som kompetenta, till skillnad från dem som är byggda för utmaningar. Lite våt gyttja, eller om ditt valda resmål inte har tillräckligt med regn är sand ett hårdprövande substitut.

Efter tio minuter på den lätta, hårt packade öken en Honda Hornet hade kunnat klara av når nya Ténéré och jag sanden nära Tan-Tan i södra Marocko.

Till skillnad från Honda Transalp på Bridgestone Trailwings eller BMW R1200GS på Continental TKC 80, tvekar inte Yamahan på Michelin Sirac. Självförtroendet sväller över på en hoj som är så rätt i sin chassiuppbyggnad, ergonomi och viktfördelning (och den har en hel del att fördela, vid 183 kilo torr är Yamahas enstånka tolv kilo tyngre än BMW:s tvåcylindriga F650GS) så jag tar den vägkompetenta 660:n och leker loss i dynerna som om den vore en 450-enduro.

Långdistanstourer för gatan? Yamahas encylindrig äventyrare får det tufft i mellanklassen, då marknaden fylls av twinnar. Uppe i fart med Ténéré är det svårt att inte önska sig ytterligare en cylinder. Saknaden av lättillgänglig effekt vid alla farter, över 110 kilometer i timmen i synnerhet, är kanske att förvänta men de fingerbedövande högfrekventa vibrationerna och den abrupta insprutningen är besvikelser.

 

Körställningen får dig åtminstone att stå ut med motorn, den är bra, det enda som önskas är lite längre sadelyta att röra sig i och en lägre, mindre inkräktande passagerarsadel. Tanken och kåpan är till din fördel. De 22 litrarna ger dig potential till över 30 mil medan den höga rallyliknande rutan ger hyfsat skydd från vinden, åtminstone om du är under 180 centimeter.

Körställningen fungerar även väl vid stående körning.

Är den rolig?

Ja. Det är klart att det förmånliga priset återspeglas i den underdimensionerade fjädringen och den blott tillräckliga motorn men det är en väldigt njutbar motorcykel både på och av vägen.

Fjädringens långa slaglängd, de snälla bromsarna och mångsidiga däcken gör den mild på slingriga vägar men Ténérén är en tillfredsställande hoj att smiska och dess genuina offroad­kapacitet kommer att ge den en kär plats hos dem som föredrar grus. Det här är en riktigt mångsidig maskin som få andra. Faktum är att för sitt pris är den som inga andra. Speciellt inte nu när KTM dessutom har tagit bort sin Adventure 640.

 

Men Sahara och Tan-Tan må vara en sak, Värmland kan vara en helt annan. Vi kommer att följa upp den här korta presentationen med en längre provkörning på svenska grusvägar i Värmland så snart modellen finns i landet. Det första exemplaret kommer i juni till Sverige och vi har redan börjat leta efter bra grussträckor.

 

Plus
Bra körställning för långa etapper och en tank som matchar det. Vettig prissättning.

Minus
Alltför klen motor med mycket vibrationer och abrupt insprutning. 

Publicerad i Bike nummer 6 2008.
Text: Ben Miller
Bild: Paul Barshon, Alessio Barbangi, Freddi Kirn