Yamaha XJR 1300 – Stora stygga vargen

För att knyta ihop ett år av byggen i Yamahas Yard built-serie presenterar nu det spanska customsällskapet El Solitaro sin tolkning av muskelhojen XJR 1300.

20152010082815.png?itok=3Kqx0LTf
Som vanligt när El Solitario tar sig an en uppgift blev bygget något i en helt egen stil. Eller vad sägs om en nos prydd av dubbla strålkastare från PIAA samt en stor hemmasnickard registreringsskyltsliknande namnbricka?

20152010083053.png?itok=E1N_wiW5
Målet var att visa hur långt man kan gå i ett bygge utan att varken kapa eller svetsa i hojens ursprungliga ram. El Solitaro säger själva att de valde att satsa så mycket på prestanda de bara kunde av den märkliga anledningen att det skrämde dem lite. 

20152010083055.png?itok=v_baIsLE
Byggherrarna har hittills bara byggt på tvåcylindriga maskiner och mest på jakt efter rätta känslan snarare än bästa varvtiderna. Med denna Yamaha XJR 1300 fick de därför hjälp av ett gäng erfarna personer från europeisk racingindustri.

20152010083058.png?itok=08bZULyx
Allt är specialbyggt utom tanken, styret och själva baklyktan. Vikten har kapats från dryga 200kilo till183 kilo och knappt en skruv har lämnats orörd i motorn som nu ger 148 hästkrafter på bakhjulet. Ett portade insug, modifierade förbränningskammare, högre kompression och en balanserad vevaxel är bara några av åtgärderna för att locka fram kraften ur den annars lite sömniga 1300-kubikaren.

Som om det inte vore nog skrotades insprutet till förmån för en radda Lectron 42 förgasare och tändningen sköts numera av ett programmerbart system från Dynatek.

Svenska Acke Rising och ISR har sett till att leverera bromskraft i form av egenkonstruerade skivor, ok och handtag. Avgassystemet i titan kommer från japanska Asahina Racing och Over Racing tillhandahöll den raciga aluminiumsvingen.
 
Diskutera: Vad tycker du om bygget?