Yamaha TDM 850 (1991-95)/(1996-2001)

 

Fågel, fisk eller nånting mitt emellan. Ingen kunde först förklara vad TDM var när den visades i Paris våren 1990. I Frankrike hävdades att det var en vidareutveckling av supermoto-konceptet och Yamaha formulerade det med begreppet New Sport.

Bland svenska konservativa motorcyklister fick den ett ljummet mottagande, kanske för att den inte passade i en stockkonservativ indelning med klara gränser mellan kategorierna.

Faktum är att det är en helrätt idé: En motorcykel som är bra för långturer och förenar lätthanterlighet med sportiga egenskaper och däck och fjädring anpassade därefter. Det hela är dessutom uppbyggt kring en deltaboxram.

Motorn är den vattenkylda twinnen som först såg dagens ljus i Super Ténéré, men här med ytterligare hundra kubik slagvolym tack vare 2,5 mm större borrning och 4,5 mm längre slaglängd. Toppeffekt och maximalt vridmoment ökade med tio respektive 18 procent till 77 hästar och 79 Newtonmeter. Det är en kul motor som förenar V-twinnarnas råstyrka och karaktär med radfyrornas mjuka gång och klipp. Motorn utstrålar körglädje och har ett tufft ljud.

Halvkåpan fungerar bra, men många stördes av första modellens runda strålkastare som mest liknade grodögon.

En praktisk detalj hade redan första årsmodellen, en ratt för hydraulisk justering av fjäderförspänningen bak, för passagerare eller körning med bagage. Körglädje finns även i chassit med 18-tums framhjul och 17-tums bakhjul med relativt breda fälgar.

TDM 850 uppdaterades ordentligt till 1996, framförallt utseendemässigt. Tekniskt skedde också en del när bland annat grövre oljekanaler för transmissionen tillkom, vilket gjorde den tystare och mer lättväxlad. Riktigt bra blev det inte och den är fortfarande ganska trög. Gaffeln blev vid samma tillfälle kraftigare och tanken större, förutom att radialdäck tillkom. Motorn fick vevtapparna förskjutna till 270 grader, vilket fick motorn att låta som en V-twin. Ett irriterande spel i transmissionen är också en sak som förare gärna retar upp sig på. (Samma gäller TRX 850 och Super Ténéré, vilka har samma koppling och växellåda.).

Plus får modellen för sin upprätta körställning som ger bra överblick och sin trevligt sportiga karaktär. 

Annons

Annons