Yamaha presenterar XT1200Z Super Ténéré

I mångt och mycket är den nya hojen jämförbar med konkurrenterna, exempelvis när det kommer till motorn (parallelltwin) som är en tvåcylindrig historia på 1199 kubik och 110 hästar.

ABS är standard och så även ”Unified Brake System” där bromskraften fördelas ut till båda hjulen när bara frambromsen används. Om endast bakbromsen används (före frambromsen) kopplas inte systemet in.

Maskinen har även traction control med tre steg (alltifrån fritt hjulspinn till helt begränsat). Detta jobbar ihop med ”Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T)” där gaspådragen kommuniceras till insprutningen via ”ettor och nollor”. Systemet har bevisat bra känsla och ger möjlighet till mer exakta och väl avvägda doser av bensin och luft. En klar fördel när tillförseln i vissa fall ska brytas…
Som pricken över i finns dessutom två olika körprogram (mappningar). Du kan välja mellan S-läget (Sport) som ger total respons vid gaspådrag och T-läget (Touring) som ger en mjukare respons och lätthanterlig kraft.

Under 2010 kommer hojen att levereras med mycket godis som från och med nästa år endast kommer att kunna köpas som tillbehör. Packväskor i aluminium, strålkastarskydd och hasplåt i aluminium hör till det mer väsentliga, en sticker som skvallrar om att det är första årsmodellen är månne inte lika centralt…

Precis som med hypade Vmax använder Yamaha en online-reservering för de som vill vara säkra på att få ett eget exemplar. I början av mars öppnas bokningssystemet.

Tillbehör
* High screen
* Fog lamp kit (can be mounted under the headlights or on the optional engine guard)
* Engine guard
* Grip heater kit
* Wind deflectors
* Super Ténéré tankpad
* Low seat (35 mm lower compared to the standard positions)
* Super Téneré tankbag
* Aluminium 30 litre top case matching the aluminium side cases
* Ténéré inner bags for the sides cases and top case
* Stylish LED Flashers, available in black, chrome and carbon

Personlig skyddsutrustnig
* Specially developed Ténéré helmet from our BYE collection*
* Enduro Jackets, pant and hard protection gloves from our Off-Road Enduro collection
* Yamaha MX Boots, goggles and safety gear from our Off-Road MX collection

Specifikationer

ENGINE
Type: Liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, inline 2-cylinder, 4-valve, fuel injected, twin spark engine
Displacement: 1199cc
Bore x stroke: 98 x 79.5 mm
Compression ratio: 11.0:1
Firing intervals: 270- and 450-degree points
Max. Power: 80.9kW (110PS) @7,250rpm
Max. Torque: 114.1 Nm (11.6kgf·m) @6,000 rpm
Lubrication system: Dry sump
Fuel supply system: Fuel Injection
Clutch Type: Wet multiple-disc diaphragm spring
Ignition system: Twin spark
Starter system: Electric
Transmission system: Constant mesh, 6-speed
Final transmission: Shaft
Throttle system: Yamaha Chip-Controlled Throttle (YCC-T)
Yamaha D-MODE: 2 modes, Sport (S) and Touring (T)
Traction control: 3 modes, TCS1, TCS2 and OFF
Exhaust System: 2-into-1

CHASSIS Frame: Steel tube Backbone
Front suspension: Upside-down telescopic fork, 43 mm inner tube, adjustable preload, compression and rebound damping
Front wheel travel: 190 mm
Rear suspension: Monoshock, adjustable preload and rebound damping
Rear wheel travel: 190 mm
Front brake:Hydraulic Twin 310 mm wave discs, ABS/Unified Brake System:
Rear brake: Hydraulic Single 282 mm wave disc
Front tyre: 110/80/19
Rear tyre: 150/70/17

DIMENSIONS
Overall length: 2,250 mm
Overall width: 980 mm
Overall height: 1,410 mm
Seat height: Adjustable 845-870 mm
Wheelbase: 1,540 mm
Min. ground clearance: 205 mm
Wet weight: 261 kg (includes full oil and fuel tank):
Fuel capacity: 23 litres
Oil capacity: 4.2 litres

Vad tycker du om nya Super Ténéré? Kommentera här nedan!