Yamaha FZS 1000 Fazer (2001 – 2005)

Trenden att bygga om, ofta krockade, sportmaskiner med högt styre och spara in kostnaden för en kåpa har pågått länge ute i Europa. Idén med ett brett styre är egentligen att ge sportmaskinen ett bredare användningsområde.

Det här är en trend som tillverkarna började titta närmare på och Yamaha FZS 1000 Fazer är en av företrädarna för den här arten, en kompromiss mellan sport och förnuft, färdig och klar. Ettans växel lyfter framhjulet vid gaspådrag och stannar sedan där tills man kommit upp i 130. Även tvåan ger ungefär samma effekt, med minimalt understöd av armmusklerna. Grundelementet i den här modellen är en nertrimmad motor från sportmaskinen R1. Nertrimmad i betydelsen att den har mer vrid i botten och därmed lite lägre maxeffekt. Men 143 hästar räcker för mycket bus. Eftersom föraren sitter upprätt känns effekten ändå mäktigt och maskinen inbjuder faktiskt till högt tempo.

Även om motorn svarar mjukt och försiktigt på förarens rörelser med högerhanden, så behövs det inte mycket för att bakdäcket ska börja spinna vilt. Tack och lov är det kontrollerad effekt Fazer bjuder på och spelet i transmissionen är minimalt.

Ramen är en rörram av ganska traditionellt snitt liksom fjädringskomponenterna, som dock är fullt justerbara. Yamaha har lagt ner mycket arbete på att få resten av motorcykeln att passa till det höga effektuttaget. Allt är anpassat till den och vi är glada att kunna rapportera att det faktiskt fungerar. Bromsarna är samma som R1 och är inte bara säkerhetsdetaljer utan bidrar lika mycket till busupplevelsen som motorns effekt.

Precis som stora Bandit är även Fazer utrustad med en rammonterad halvkåpa vars linjer smyger fint ihop med den slanka tanken och spetsiga sadelavslutningen. Tanken rymmer 21 liter men är kort, vilket gör det möjligt för föraren att sitta långt fram. Det är en lättkörd motorcykel, vilket man kanske inte tror när man läser prestandasiffrorna. Lättkördheten kommer inte bara av det breda styret utan av hela konstruktionen i sig. Detta är inget lågbudgetbygge, utan en fullt utvecklad motorcykel med samma omsorg om de minsta detaljerna som om det varit en fullfjädrad sportmaskin. Det är en motorcykel som faktiskt även duger för långresor, och högre kåpglas finns som tillbehör. 

Annons

Annons