Yamaha FZR 1000 (1989–1995)

När Yamahas konstruktörer sammanställde en lista över förbättringar för den FZR 1000 som kom 1987 blev listan så lång att man beslöt göra en helt ny motorcykel.

Den kom 1989 och hade samma grundidé som föregångaren, men det mesta var en storlek grövre. Ny ram, fjädring, motor, bromsar och mycket annat godis tillhörde nyheterna. Det var samma koncept, men en helt ny motorcykel.

Den är snabb och har bra väghållning med en björnstark motor. Dessutom är körställningen faktiskt ganska avspänd och inte extrem på något vis. Det är en sportmaskin, men en som duger mycket bra för touring, något man inte kan tro när man ser den.

Motorn hade en stor nyhet i EXUP-systemet, en vals i avgassystemet som anpassar mottrycket och håller gashastigheten på hög nivå oavsett varvtal. Enkelt uttryckt. Föraren har alltså optimalt vrid över hela varvtalsregistret utan att försaka toppeffekt. Effekt är nämligen något som FZR 1000 inte lider brist på. Siffrorna 145 hästkrafter och 107 Newtonmeter berättar sitt tydliga språk.

Det dröjde till 1991 innan den uppdaterades, men det fanns inte mycket att göra, bara förbättrad aerodynamik med en spetsigare kåpa med projektionsstrålkastare och inverterad framgaffel. Radiala lågprofildäck och kortare hjulbas fanns redan 1989. På motorn ändrades egentligen bara oljefiltret, till patron av biltyp, och oljekylaren fick extra vattenkylning.

Till 1994 hade man inget som kunde förbättras, men som ren principsak monterades effektiva sexkolvsok till frambromsarna. Samtidigt förbättrades framgaffel, och kåpan blev också ändrad.

Knackande ljud i styrhuvudet kan bero på för stort spel mellan styrstolpe och den inre ringen i styrlagret. Antingen monterar man ny kontermutter med förinpressat lager eller så pressar man i den gamla lagerringen på nytt. Lustigt nog har felet aldrig påverkat egenskaperna negativt. Är lagret glappt på riktigt, har det givetvis inverkan. Hög oljeförbrukning vid höga miltal är ett annat noterat problem, liksom skeva bromsskivor.

Bra begagnatköp är den alltid eftersom skillnaderna mellan de olika modellerna är mycket liten och den har stått sig bra mot konkurrenterna hela tiden.

Annons

Annons