Yamaha: ”Factory är bättre”

Lorenzo tittade på Espargaros varvtider och började misstänka att det mjukare Bridgestone-däcket och 24 liter bränsle, istället för 20, gör stor skillnad. Därför bad han om att få testa Espargaros vapendragare i Open-klassen. 

Yamaha nekade Lorenzo detta av den enkla anledningen att de inte tänker låta honom testa något som de inte heller tänker låta honom tävla med. 

– Många förare har förvånats över några av Open-cyklarnas framfart och från deras perspektiv finns bara ett mål och det är att vinna. Men ibland ser förarna väldigt kortsiktigt och de ser på idag för att de inte kan se varvtiderna om två månader. Logiskt så ifrågasätter de vårt beslut och säger "varför testar vi inte det där", berättar Yamaha-bossen Lin Jarvis till MCN. 

– Det är deras jobb att pressa oss. Men ingenjörens jobb är att tänka framåt kring strategi och förstå vilka problem detta skulle kunna skapa. Det mjukare däcket är en stor fördel men kan man verkligen använda det i ett race? Fler saker måste räknas in i ett raceresultat än att bara titta på testtiderna. Vi bestämde oss för Factory och ser inga anledningar att ändra den strategin.