ExploreBike: Vinterdubbning med Däckproffsen

Inför den här vintern var min plan förlänga säsongen genom att lägga på ett par dubbdäck på min Yamaha Ténéré 700. Tillsammans med Däckproffsen i Växjö fick jag möjlighet att ta fram ett däck som passar för äventyrskörning även under vintern.

Mats Carlsson bredvid ett dubbat Michelin Anakee Wild och ett BFGoodrich MudTerrain som använts vid Red Bull Frozen Rush.

Mats Carlsson (ovan) driver tillsammans med sin bror Thomas Carlsson Däckproffsen. Ända från starten på 80-talet har tävlingsverksamhet varit en stor del av företaget och sedan 2016 är man helt inriktad på racing med fokus på dubbning.

Idag är Däckproffsen ett stående inslag på bantävlingar i hela Europa. Vid tävlingarna har de med sig sina tre lastbilar och bygger upp en komplett däckverkstad på 400 kvadratmeter.

I Däckproffsens lokaler i Växjö finns det både utveckling och produktion av nya däckstyper.

Bandäck i väntan på att vinterns grepp skall släppa. Samarbetet med Michelin är en viktig del i utvecklingsarbetet av nya typer av däck.

Mats visar ett däck som är togs fram speciellt för enduro-VM i Finland 2017. Däcket används idag av endurovärldsmästaren Anders Eriksson, som även fungerar som testförare. Samarbetet med endurostjärnan har visat sig framgångsrikt och däcken som utvecklats används bland annat på de endurokurser som arrangeras av Anders Eriksson.

Dubbarna finns i alla olika former och storlekar. Tillverkningen av dubbarna sker i Finland och är oftast specialtillverkade för ändamålet.

Tillverkningen av dubbdäck är till stor del omgärdat av ett visst hemlighetsmakeri på Däckproffsen. De olika momenten med håltagning, limning och typ av dubb är ett resultat av många års erfarenhet. För att få till en bra dubbning krävs det att däcket har ett visst djup för att dubben skall kunna försänkas i klackarna.

En del av verksamheten består av olika former av tester på olika underlag. Ovan syns ett antal prototypdäck som ställts av efter genomförda provkörningar.

Som grundmaterial för mina däck användes Michelin Anakee Wild. Bakdäcket och framdäcket har fått dubbar som lite drygt motsvarar de som sitter i vanliga personbilsdäck. Denna dubbning gör det möjligt att köra på vägar med is- och snöbeläggning. För körning offroad krävs längre dubbar, men då är det inte möjligt att köra på väg.

Däcktryck är en viktig del i hur däcket fungerar mot underlaget. I vanliga fall kör jag på det däcktryck som är rekommenderat för offroadkörning (2,0 för min Yamaha Ténéré 700).

Mats håller ”däckskola” kring teknik och verktyg för att kränga och laga däck. Ovärderlig kunskap på långresor där däck och slang är det mest kritiska på hela hojen.

Första körningen på däcken gick direkt ut i de småländska skogarna i trakterna kring Växjö. Snön som kommit har fått ligga ett tag och det finnas massor med orörda grusvägar och stigar.

ExploreBike och projektet GLOBAL RIDE:

Global Ride är ett projekt där jag har som mål att köra motorcykel på alla jordens kontinenter. På grund av coronaviruset är det just nu inte möjligt att resa och jag har därför beslutat mig för att med min Yamaha Ténéré 700 köra en svensk enduroklassiker (Stångebroslaget, Ränneslättsloppet och Gotland Grand National) och 24-timmarstävlingen Gripendygnet.

Läs mer om mig och mitt projekt på www.explorebike.se.

Facebook: explorebike.se

Instragram: explorebike.se

Youtube: explorebike.se

%d bloggare gillar detta: