Victory Judge

Orkar du med en fotbollsreferens? För drygt tio år sedan var det stor skillnad mellan de två topplagen i Manchester. United firade en historisk trippel med sina fans världen över. Samtidigt kämpade rivalen på andra sidan stan, City, desperat för att komma upp ur division 3 och få utanför stan brydde sig över huvud taget inte om klubbens öde. Idag är situationen en helt annan – City är regerande mästare i högsta divisionen och United har reducerats till lillebror.
 

Poängen med fotbollsmetaforen är att det kan gå skrämmande fort att förvandlas från en irriterande granne till en plågsam rival. Och på många sätt är det en liknande situation vi ser i den amerikanska mc-branschen idag.

Harley drar med stora framgångar fram över världen medans »lille« Victory får hålla på för sig själv, utan samma försäljningsvolymer. Men det betyder inte att de är ofarliga – tvärtom. Från fabriken i Spirit Lake spottas det nämligen ut kvalitetsmotorcyklar, både till inhemsk och internationell marknad. Responsen är god och försäljningen ökar.

Norden-chefen Niklas Frisk gillar utvecklingen.

– Vi ska erbjuda dig motorcykeln din granne inte har, säger han. Den ska vara premium, men ändå uppnåelig. Vi ska experimentera och utveckla, inte bara kopiera Harley. Det vore en oklok strategi, de bygger alldeles för bra motorcyklar.
 

Också nya Judge kan visa sig bli en seriös utmanare i segmentet Muscle Cruisers. Den har nämligen flera goda egenskaper.

Främst handlar det om motorn. V-twinnen, med 50 grader mellan cylindrarna, på 1 731 kubik är nämligen björnstark, framför allt på låga varv. Kraftleveransen är mjuk och behaglig och ser till att få ordentlig fart på ekipaget. Det är givetvis ingen dragracer men likväl snabb nog för att du ska få nytta av sadelns utformning som ger ett gott stöd vid hård acceleration.  
 

Nackdelen med 300 kilo tunga cruisers är att köregenskaperna oftast får stryka på foten när vägen början svänga. Här överraskar Judge i positiv mening. Den är inte blixtrande snabbstyrd i hårnålarna på vägarna kring OS-byn Albertville, men den står sig väl jämfört med konkurrensen i klassen. Den relativa snabbstyrdheten kan främst tillskrivas axelavståndet på 1 647 millimeter som är tillverkarens kortaste. Den håller spåret fint genom svängarna, låter sig justeras, och när fotpinnarna tar i sker det utan dramatik. Om något är det snarare lite charmigt.

På fjädringssidan är också intrycket okej. Över de sämsta partierna blir det lite svajigt men aldrig osäkert. Den konvention­ella framgaffeln saknar helt justeringsmöjligheter, bak kan förspänningen regleras.

Frambromsen består av en enkel 300 millimeters skiva med fyrkolvsok som trots sin något klena specifikation jobbar bra med att få ner farten. På glidares vis jobbar du också mycket med bakbromsen men här får du vara lätt på foten då den är lätt att låsa.

En klar fördel med Judge i förhållande till andra konkurrerande maskiner är placeringen av fotpinnar och reglage. Victory har en uttalad ambition om att locka de mer sportigt orienterade förarna och för att göra det är fotpinnarna rejält tillbakaflyttade. Det gillar vi!
 

Så till domen. Victory Judge bjuder på kvaliteter fullt i nivå med sina konkurrenter och det är lätt att förstå varför fler och fler upptäcker märket. Stylingen är fräsch men med retroinslag som handsydda stygn på sadeln. Det fungerar.

Priset på 169 000 kronor är inte lågt, men Judge uppfyller alla krav du kan ställa på en hoj av den här typen; utseende och motor. Med andra ord en seriös utmanare som med all säkerhet kommar ta andelar av V-twin-segmentet.
 

Plus: Grymt bra vridmoment, utstrålning. Stylingen. Placeringen av fotpinnarna. 5 års garanti. Ljudet.
Minus: Moderata bromsar och fjädringkomponenter. Svårdoserad bakbroms. 

Publicerad i Bike nummer 8 2012.
Text: Eskil Bjørshol
Foto: Victory