Vi intervjuar Stefan Pierer

BMW Motorrads överraskande försäljning av Husqvarna till Pierer Industrie AG väckte många frågor, inte bara kring märkets framtid men också köparen. Enligt Stefan Pierer, VD för KTM, så användes hans personliga holdingbolag enbart för att genomföra affären snabbare på BMW:s förfrågan.

– Det här holdingbolaget startades specifikt för den här affären, men det är också en del av Pierer GmbH som kontrollerar KTM, berättar Pierer. Husqvarna är fortfarande en del av vårt existerande motorcykelföretag på det stora hela, och anledningen till att vi gjorde så här var för att det skulle gå fort, och att det inte skulle störa KTM och dess framgång. Vi hade inte mycket tid, BMW ville avsluta affären väldigt snabbt – du får fråga dem varför!

Efter att affären nu är genomförd, vad har den mäktigaste mannen i europeisk motorcyklism för planer för Husqvarna?

– Husqvarna kommer att vara ett separat företag, och märket kommer vara vid liv – det är det viktigaste, säger Pierer. Nu ska vi titta på vilka gemensamma krafter som finns inom KTM-gruppen. Jag tror att det finns mycket gemensamt mellan Husaberg och Husqvarna, så vi vill behålla deras skandinaviska rötter och föra dem närmare varandra främst kring distribution, som ett annorlunda alternativ till KTM.

– Tittar du tillbaka trettio år när Husqvarna flyttades till Italien så ville några ingenjörer och förare stanna i Sverige, så de startade Husaberg och utvecklade några fina motorcyklar. Det är därför vi köpte dem 1995. För KTM var Husabergen den första konkurrenskraftiga fyrtakts stånkan – minns du när Joel Smets vann Motocross på en? Det var verkligen den första bekräftelsen för vårt mest lyckades projekt – KTM Racings fyrtakts stånkor, som har sålt mer än 250 000 enheter över hela världen.

– Men Husqvarna har inte varit lika framgångsrika de senaste året – ärligt talat, deras offroad-sortiment är väldigt gammalt. Deras Motocross-modeller är icke existerande och Enduro-modellerna är ganska gamla, så för Husqvarna-återförsäljare kanske våra existerande Husaberg-modellerna kan ge dem en kortsiktig lösning.

– Jag är övertygad om att det första steget vi måste ta är att jobba med Husqvarnas traditionella styrkor, vilket betyder att utveckla moderna Enduro och Motocross-modeller, och gå tillbaka till tvåtaktare. För mig har Husqvarna en enorm kompetens i Supermoto, så det är den perfekta marknaden för märket – med stånkor som sin huvudprodukt tror jag vi kan sälja 15-20 000 enheter per år till att börja med.

Husqvarna sålde 10 751 motorcyklar under 2012, en ökning på 15,8 procent, vilket genererade 65 miljoner euro och till stor del har att göra med framgången hos landsvägsmodellen Nuda.

Innebär Stefan Peirers uppköp av företaget slutet för landsvägsmotorcyklar från Husqvarna?

– Vi kommer nog göra gatcyklar, men jag ser ingen framtid I Nuda, för den har en BMW-motor, svarar Stefan. Jag erbjöd dem att efter 2013 kunde de ta parallel-twinnen på 900 kubik och märka den som en BMW, men jag har inte fått något svar. Men till 2014 vill inte vi fortsätta med den här sortens motorcyklar hos Husqvarna, eftersom våra återförsäljare inte kan hanterade det, baserat på att den använder BMW:s diagnostiserings system för att serva den. Vi kommer snart stoppa tillverkningen av Nuda – det finns några hundra kvar fortfarande på väg för 2013, men resten har redan tillverkats och finns i laget. Om någon vill ha en Nuda får de agera snabbt, snart är alla borta!

Under nytt ägande kommer Husqvarna alltså gå tillbaka till att bli ett tävlingsdrivet offroad-märke, med en ny generation av Husqvarna-motorer som redan nu snabbt utvecklas på KTM:s fabrik av företagets utvecklingschef Philipp Habsburg. Enligt Stefan Pierer handlar det om helt nya fyrtakts 250- och 450-kubikare, separata för Motocross och Enduro, samt tvåtakts 125-, 250- och 300-kubikare.

– Jag har sett bra tvåtaktsutveckling hos Husqvarna, så det är definitivt dess ryggrad, säger Pierer. Men Husqvarna kommer speciellt gå tillbaka till Supermoto-maskiner på 650-690 kubik. Vi kan också komma att göra en supermoto-stånka för gata, däremot ser jag ingen twin inom den snara framtiden – det skulle bli för mycket i ett steg, men vi kanske gör en i framtiden. Jag tror att det första steget är att gå tillbaka och erbjuda tävlingscyklar som seriösa konkurrenter i en attack på flera fronter mot de japanska märkena.

– Inte alla vill ha en orange motorcykel, men för mig är det klart att med KTM som marknadsledare måste jag ta hand om hela mitt segment.

– Så vilka är våra konkurrenter? Vi kommer konkurrera med de röda (Honda) med KTM och Husqvarna kommer ta hand om resten – de gröna (Kawasaki), de blåa (Yamaha, och de gula (Suzuki) – sen får vi se vem som vinner! Det här är kanske väldigt modigt, men om du tar racing så seriöst som vi gör så måste du försöka!

Och hur mycket betalade Pierer Industrie AG för förmånen att ta en extra marknadsandel från de japanska rivalerna genom att köpa Husqvarna från BMW?

– Vi har kommit överens om att det måste vara hemligt, säger Pierer. Men det var väldigt rimligt – och bra mycket mindre än de 93 miljoner euro som BMW betalade Castiglioni-familjen och MV Agusta år 2007!

Text: Alan Cathcart

Annons

Annons