Vi har kört NYHETEN Aprilia Pegaso 650 Strada

Bikes busiga testförare, Johan Ahlberg, fick låna ett rykande hett exemplar av nya Aprilia Pegaso 650 Strada för att leka med på ringlande vägar. Vi kan avslöja att den inte är det minsta tråkig att köra. Det är en lättkörd och smidig hoj som trivs mycket bra på de allra minsta vägarna. Ju fler kurvor desto bättre. Utrustad med grövre däck är grusvägen dessutom inte ett hinder.

I nummer sju (7) av bike 2005 kan du läsa mer om den nya leksaken från Aprilia, som lär göra livet betydligt meningsfullare och framförallt roligare att leva…
———————

Tekniska data:

Motor: Vattenkyld, encylindrig fyrtaktare med enkel överliggande kamaxel, balansaxel och fyra ventiler.

Slagvolym: 659 cm3
Borrning/slag: 100/84 mm
Kompression: 10.0:1
Max effekt: 50 hk/6250 varv
Max vridmoment: 61,3 Nm/5200 varv
Bränsleförsörjning: Elektronisk insprutning
Startsystem: Elstart
Antal växlar: 5
Koppling: Flerskivig våt, vajermanövrerad
Sekundärdrivning: Kedja
Konstruktion: Rörram av stål, svingarm av stål
Hjulbas: 1479 mm
Fjädring fram: Konv. teleskopgaffel, 45 mm, inga justeringsmöjligheter, 140 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Progressiv enkeldämpare, justering finns för fjäderförspänning och returdämpning, 130 mm fjädringsväg
Broms fram: Enkelt fyrkolvsok från Brembo, 320-mm skiva
Broms bak: Enkolvsok från Brembo, 240-mm skiva
Hjul (fram/bak): 3,50×17″/4,5×17″
Däck (fram/bak): 110/70-17″/160/60-17″
Sadelhöjd: 780 mm
Bensintank: 16 liter
Anvigen torrvikt: 168 kg