Utmana mörkret

Gerry är nere och kör nya Yamaha MT-09 SP i södra Portugal, här kommer en första rapport:

Tidig (och lite frisk) morgon på den portugisiska sydkusten, dags för en dag med Yamahas nya MT-09 SP.

Efter framgångarna med MT-serien jobbar Yamaha oförtrutet vidare för att vidareutveckla och komplettera modellprogrammet. Av Yamahas marknadsandel på 14,2 procent i Europa är hela 48 procent i kategorin ”Hyper Naked” (det vill säga Yamahas MT-modeller).

Nya Yamaha MT-09 SP kostar 12 000 kronor mer än standard MT-09, men man får en hel del för de extra pengarna.

I SP-modellen fokuserar man på att förbättra några av svagheterna hos standardmodellen, då framför allt fjädringen, där en fullt justerbar Kayaba-framgaffel och en avancerad bakstötdämpare från svenska Öhlins lyfter chassits prestanda ett rejält snäpp. Genom att använda mer högkvalitativa komponenter har man kunna montera en mjukare fjäder och lita på att dämpningen ska göra en större del av jobbet. Bakstötdämparen justeras enkelt med lättåtkomliga utanpåliggande rattar, inga verktyg behövs. Justering av framgaffeln kräver dock skruvmejsel.

Lacken i silver, blå och kolfiber är hämtad från MT-10 SP och R1M.

För att understryka dess vassare specifikationer är MT-09 SP lackad med ett färgschema i silver, blå och kolfiber. Designen inkluderar också blå tioekrade hjul med SP-grafik, liksom svart instrumentering och svarta reglage. Dynan har exklusiva blå sömmar.

Den dubbla LED-strålkastaren, inspirerad av MT-10 SP, bidrar starkt till maskinens speciella karaktär. Under själva strålkastaren finns också dubbla LED-positionsljus.

Snabbväxeln (QSS – Quick Shift System) ger smidigare och snabbare uppväxlingar, vilket gör det lättare att dra fördel av maskinens råa, linjära dragkraft. Den negativa slirkopplingen (A&S clutch) ger en bättra stabilitet vid snabb nedväxling in i svängar.

Den dubbla LED-strålkastaren bidrar starkt till maskinens speciella karaktär.

Motorn är samma karaktärsstarka 3-cylindriga 847-kubikare som Yamaha själva kallar Cross Plane 3. En 120-graders vevtappsförskjutning ger den sköna motorgången man bara kan få från en radtrea.

Elektronisk kontroll av gaspådraget möjliggör olika motorstyrningsprogram – MT-09 SP har tre stycken som samtliga ger samma toppeffekt, men olika respons på gaspådraget.

Greppkontrollen har tre lägen, ett med minst ingrepp, två där systemet griper in tidigare och helt avstängd.

Genom att använda mer högkvalitativa komponenter har man kunna montera en mjukare fjäder och lita på att dämpningen ska göra en större del av jobbet. Bakfjädringen kommer från svenska Öhlins.

Både greppkontroll och motorstyrning kan justeras under färd med knappar på vänster, respektive höger styre, förutom om greppkontrollen ska stängas av helt. Det sistnämnda kräver att man stannar cykeln helt. När motorn stängs av och startas igen kommer systemet ihåg den senaste inställning, förutom vid helt avstängd greppkontroll, som av säkerhetsskäl då aktiveras igen.

Givetvis finns också en rad godis på programmet som Akrapovic-avgassystem, ett litet kåpglas, annan skylthållare, motorskydd, LED-blinkers och så vidare. Den riktigt hängivne MT-föraren har också ett klädprogram att välja bland, för att få det rätta MT-stuket som verkligen utmanar mörkrets krafter.

Hur det hela fungerar i praktiken kan du läsa om i nästa nummer av Motorrad (nr 3). Vi samlade intryck under en hel dags körning på olika typer av vägar i södra Portugal. Redan nu kan vi dock avslöja att cykeln känns betydligt fastare än förut och med en sportigare känsla, tack vare den mer avancerade fjädringen. Detta utan att man fått försaka något av maskinens redan tidigare starka sidor; den har en fin körställning med smalt knäslut, chassit är otroligt lätthanterlig och motorn har både fina prestanda och en underbar karaktär.

En annan nyhet är att Yamaha i år utvidgar sin roadshow – MT Tour – till att också inkludera Skandinavien för första gången.

Tekniska data:
Motor: 3-cylindrig, 4-takts, vattenkyld radmotor. Dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder.
Slagvolym: 847 cm3
Borrning/slag: 78,0/59,1 mm
Kompressionsförhållande: 11,5:1
Maximal effekt: 84,6 kW (115 hk) vid 10 000 r/min
Maximalt vridmoment: 87,5 Nm vid 8 500 r/min
Smörjsystem: våtsump
Koppling: flerskivig våtkoppling
Bränsleförsörjning: elektronisk insprutning
Växellåda: 6-växlad
Sekundärdrivning: kedja
Bränsleförbrukning: 0,55 lit/mil
Ram: Aluboxram
Framgaffel: Kayaba inverterad teleskopgaffel, fullt justerbar
Fjädringsväg fram: 137 mm
Hjulbas: 1440 mm
Gaffelvinkel: 25 grader
Bakstötdämpare: Öhlins enkeldämpare, fullt justerbar
Fjädringsväg bak: 130 mm
Bromsar fram: Dubbla 298 mm bromsskivor, fyrkolvsok
Bromsar bak: 245 mm bromsskiva, tvåkolvsok
Däck fram: 120/70-17
Däck bak: 180/55-17
Total längd: 2075 mm
Total bredd: 815 mm
Total höjd: 1120 mm
Sadelhöjd: 820 mm
Markfrigång under: 135 mm
Fulltankad vikt: 193 kg
Tankrymd: 14 liter
Mängd motorolja: 3,4 liter
Pris: 105 900 kr

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: