Triumphs nya roadster Street Twin

Triumph utökar Bonneville-programmet med en modernare roadster. Det första som slår betraktaren som spanar in nya Street Twin är de gjutna aluminiumfälgarna och svarta detaljer som exempelvis stänkskärmarna.
20152810091332.png?itok=n_ycLUj_ 

Den verkliga nyheten är lite mer dold, i den dubbla vaggramen vilar en ny vätskekyld 899-kubiks parallelltwin. Motorn har inget gemensamt men 865-kubikaren från förra generationen utan delar vissa komponenter och lösningar med nya 1199-motorn, exempelvis vevhuset.
 
Liksom hos Thruxton får vi ännu inte reda på några effektuppgifter. Det enda vi vet är att vridet är 80 newtonmeter vid 3200 v/min, en ökningen med 18 procent jämfört med gamla 865-motorn. Även bränsleförbrukningen har legat i fokus under utvecklingen och enligt Triumph är den här motorn 36 procent mer effektiv än den hos utgående modellen.

Gasen sköts via ett ride by wire-system och motorn ska stå pall för både den nu rådande utsläppsnormen Euro4 och kommande Euro5. Precis som hos Thruxton har katalysatorn trollats bort under motorn för en renare look.
 
Street Twin har enkel bromsskiva fram och bromsok från Nissin. ABS är standard liksom traction control med flera lägen och slirassisterad koppling för lägre motstånd i kopplingshandtaget.
20152810091430.png?itok=Ogg34_Tc
 
Hojen är byggd för att kunden ska kunna personifiera den i stor utsträckning med olika sadlar, avgassystem och andra customdetaljer. Färgalternativen är röd, silver och matt- och blanksvart.
 
 
Diskutera: Vad tycker du om Triumph Street Twin?