Triumph visade 1600-kubiks twin

Här nedan följer pressmeddelandet som kom direkt från Triumph ikväll:

Thunderbird är framtagen för att ge marknadens stora cruisers en rejäl match. Men på sedvanligt Triumph-manér så har man tagit sig an det hela på ett helt eget sätt. Thunderbird är nämligen en 1600 kubiks cruiser med parallelltwin!
Thunderbird kommer att börja säljas nästa år men som 2010 års modell och kommer bland annat att finnas med ABS. Priser och data är ännu inte klara. Att den kommer som 2010 års modell betyder att den inte är att vänta under det första halvåret.

Innan 2010 är det dags för 2009 års modeller. En nyhet är max-specade Street Triple R som tar den nakna bushojen till nya höjder. Motorn är samma 675:a som i ”vanliga” Street Triple men med bättre bromsar och fjädring. Hojen kommer i en matt grafitgrå lack med orangea dekaler och släpps i januari i en helt ny matt orange färg.

Daytona 675 har gjort bra ifrån sig i Bikes tester genom åren. Nu är det dock dags för en uppdatering. Tre hästar mer effekt och tre kilo lägre vikt kombineras med ny fjädring, med bland annat justerbar hög- och lågfartsdämpning både fram och bak. Stannar gör man med nya Nissin monoblock-ok som uppges bättre känsla. Instrumentering, strålkastare och kåpglas har fått nytt stuk.

2009 är det också 50-års jubileum för Triumph Bonneville. Något som firas rejält hos Triumph. Bland annat med en jubileumsmodell: Bonneville T100 50th anniversary i de klassiska färgerna ljusblå och orange. De 650 exemplaren förses med en särskild plakett och ett äkthetsintyg påskrivet av Triumphs ägare John Bloor.
Under modellåret kommer också nya och uppdaterade versioner av Bonneville.