Tema Fjädring

Stötdämpare lever ett otacksamt liv och de flesta hojåkare ägnar dem inte mycket uppmärksamhet förrän de slutar att fungera.
Det gäller även undertecknads Ducati, vars originaldämpare nu kroknat. Försämringen har kommit smygande och givit sig tillkänna genom dels en gungighet i bakdelen men framför allt via diskkrossande genomslag, som blivit allt vanligare.
När bakdämparen är slut finns det två vägar att gå – renovera eller köpa ny. Att renovera, i de fall det är möjligt, är ofta ett billigt alternativ men innebär samtidigt att man går miste om möjligheten att optimera dämparen efter ens eget användningsområde.
– En normal dämpare kostar omkring 1 100 kronor att renovera, förklarar Nicklas Ottosson på Ottossons Verksta AB. Det som avgör om den går att renovera är om den är delbar. Är den bara det så går alla fel att fixa, till och med krökta kolvstänger, att specialtillverka packboxar och liknande.
En ny eftermarknadsdämpare kostar mer än att renovera originalet (men oftast betydligt mindre än en ny original) men är i gengäld generellt sett av högre kvalitet både i utförande och funktion.
På följande sidor uppgraderas den trötta Ducatin i fyra steg med avstamp i uttjänt original för att till slut toppa med den dyraste tänkbara eftermarknadsvarianten från Öhlins. Vilken nivå som passar dig och din motorcykel bäst är upp till dig att svara på.