Sveriges motorcyklar är i gott skick

Pressmeddelande från Bilprovningen:

Bilprovningens statistik för 2010 visar att Sveriges hojar är i gott skick

Att intresset för att vårda och underhålla motorcyklar är stort framgår tydligt av Bilprovningens besiktningsstatistik för 2010. Hela 79 procent godkändes utan anmärkning, trots att var fjärde motorcykel är äldre än 20 år. Toppar listan gör BMW med 89 procent godkända motorcyklar. Antalsmässigt är det de japanska fabrikaten som dominerar.

 

Under 2010 kontrollbesiktade Bilprovningen närmare 114 000 motorcyklar. Hela 79 procent godkändes utan anmärkning. Andelen godkända är den högsta bland samtliga fordonsslag som Bilprovningen kontrollbesiktar och har legat på samma nivå under en följd av år. Sammanlagt underkändes 21 procent varav 9 procent med krav på efterkontroll.

 

Att motorcyklarna generellt sett är i gott skick beror sannolikt inte bara på de relativt korta körsträckorna utan även på det stora engagemang som många motorcyklister uppvisar vad gäller sina fordon och deras skick.

 

– Av statistiken framgår det tydligt att intresset för att vårda och underhålla sina motorcyklar är stort och det ser vi som oerhört positivt, säger Morgan Isacsson, tekniskt sakkunnig på Bilprovningen.

 

Anmärkningar på halvljus vanligast

De vanligaste anmärkningarna gäller halvljus ur funktion, kraftöverföring, slitna däck och reflex som saknas. Det förekommer också anmärkningar mot för hög bullernivå, hjullager, stötdämpare och styrlager.

 

Många av de brister som upptäcks vid kontrollbesiktningen kan hänföras till "modifieringar" av större eller mindre omfattning som ägaren gjort på sitt fordon och som inte kan godtas ur trafiksäkerhets- och miljösynpunkt.

 

3 procent av motorcyklarna underkändes på grund av brister i bromssystemet och 2 procent på grund av för hög bullernivå.

 

Ålder och körsträcka

Den genomsnittliga årliga körsträckan för motorcyklar var 3 500 km under år 2010. Motorcyklarna är relativt gamla. En fjärdedel är äldre än 20 år.

 

Japan dominerar

De japanska fabrikaten dominerar stort antalsmässigt. Tre av fyra motorcyklar som Bilprovningen kontrollbesiktade är japanska: Honda (21 procent), Yamaha (21 procent), Suzuki (16 procent) och Kawasaki (10 procent). Störst av de icke-japanska fabrikaten är Harley-Davidson med 9 procent. En uppstickare på marknaden är Kymco som nu är bland de tio vanligaste motorcyklarna i Sverige.

 

Välvårdade hojar i Jämtland

Bilprovningen har besiktat flest motorcyklar i Västra Götalands län (18 715), Stockholms län (14 730) och Skåne (14 451). Jämtland toppar listan med högst andel godkända motorcyklar (84 procent) följt av Skåne, Halland, Dalarna, Örebro och Norrbottens län, alla med 81 procent godkända motorcyklar. Körförbud är mycket ovanligt.