Suzuki RGV 250

 

Om du älskar roadracing och GP-tvåtaktarna från 90-talet, är en Suzuki RGV 250 ett perfekt grundämne för att bygga din drömhoj.
 
MotoGP är på god väg att helt och hållet bli ett fyrtaktsmästerskap, men alla med sitt racinghjärta på rätt ställe vet ju att en riktig racer ska ha tvåtaktsmotor (red. anm. »alla äldre«).
Om du är en sådan rättrogen finsmakare och vill äga en gathoj som ser ut och låter som förr är det här för dig.
Börja med att lägga vantarna på en Suzuki RGV 250 årsmodell 1991 eller 1992, som har den underbara bananformade svingen, kopierad från Kevin Schwantz RGV 500.
Kontakta sedan Tyga Performance (tyga-performance.com) och beställ deras vansinnigt läckra kåpor. Bakdelen på bilden, komplett med ny bakram, bakljus och skylthållare, är din för 3 500 kronor.Om du vill ha den i kolfiber kostar det 1 100 kronor extra.
Det kompletta främre kåpkitet med kåpglas och (ej godkänd) belysning kostar 2 760 kronor.
Inte så blodigt, eller hur? Faktum är att de delar du behöver för att konvertera en tjugo år gammal RGV 250 till en GP-replika är riktigt överkomliga.
För att få effekt som verkligen matchar hojens utseende behöver du montera en tävlingsmotor från en Yamaha TZ 250 eller Honda RS 250. De har ungefär 80 bakhjulshästar och får din RGV 250 att sträva mot 250 km/h. Dessutom har de torrkoppling.
Torrkoppling fanns även på RGV250, men bara på den ovanliga SP-versionen som den svenska generalagenten inte tog in. Men på eBay…