Suzuki GSX-R 1000

Yamaha R1 av 1998 års modell var ett hårt slag för Suzuki, som med sin GSX-R 750 under mer än tio år hade förlitat sig på attrationskraften i »kontroll« snarare än »kraft«. Yamaha hade gjort en bättre analys av vad marknaden efterfrågade och Suzuki  befann sig plötsligt i kylan.Tre år fick Yamaha i det strålastarsken som BMW S 1000 RR nu befinner sig i, sedan var Suzuki tillbaka. GSX-R 1000 årsmodell 2001 vägde lika mycket som en 750, men hade en motor som fick Yamaha R1 att verka måttfull.

Styrkan i GSX-R 1000 är i dubbel mening dess motor. Ingen annan av de japanska tillverkarna har lyckats lika bra med att leverera både vridmoment och toppeffekt. Den här fina kombinationen har Suzuki åstadkommit utan några uppenbara tekniska krumsprång. Motorn är i det närmaste traditionell med sin fyra cylindrar på rad, sexton ventiler, konventionella spjällhus och tusen kubik. Ändå utmärkte den sig direkt när vi testade den mot de japanska konkurrenterna: högre toppeffekt (155 hästkrafter vid kopplingen, jämfört med Yamahans 149) och saftigare vrid (113 Nm, R1 hade 108) – och ett stabilt och lättsvängt chassi.
En konsekvens av den starka motorn i kombination med frånvaro av smart elektronik och ett tillräckligt sofistikerat chassi, är att GSX-R 1000 är svår att accelerera när den inte är helt upprätt. Bakdäcket får helt enkelt inte fäste. Känslan av precision och kontroll i kurvorna är inte heller den bästa. Fler svagheter när vi ändå är igång: sexkolvsoken mattas vid bankörning – bromshandtaget hamnar allt närmare  styret. Och fotpinnarna sitter onödigt högt, även för bankörning.
Även om Suzukin inte har stora mått, den är i själva verket marginellt större än GSX-R 750, så känns den relativt stor när föraren kastar den fram och tillbaka. Tanken mellan knäna och avståndet fram till styret är rejält tilltagna.
2003 uppdaterades GSX-R 1000 för första gången: Den fick nya kåpor och högre kåpglas, brantare gaffelvinkel, kortare försprång, radialmonterade fyrkolvsok, hela avgassystemet i titan, ny insprutning (som sparade 372 gram) – totalt två kilo lägre vikt och fyra nya hästkrafter.
Den förbättring som märks tydligast på årsmodell 2003 är bromsarna. Fyrkolvsoken med radiell montering håller en helt annan klass i fråga om kraft och kontroll än de ursprungliga sexkolvsoken.
När vi testade GSX-R 1000 årsmodell 2003 mot CBR 900 RR, R1 och ZX-9 R på en bana där varvtiderna låg runt 1 minut och 30 sekunder, var Suzukins genomsnittstid (med flera förare med olika erfarenhet) nära en sekund snabbare än tvåan Yamaha R1. Trots att det är svårt att få ner effekten i asfalten är alltså helheten ruskigt effektiv om du vill köra fort.
Instrumenteringen på de två första årsmodellerna tillkom innan funktioner som tidtagning, växellägesindikator och blinkande varninglampor vid höga varvtal blev standard. Det är en ganska spartansk anblick som möter föraren och om du vill ha färddator och knappar med många funktioner får du blicka mot årsmodell 2007 och senare.
Suzuki GSX-R 1000 är oavsett årsmodell en ruskigt snabb motorcykel och intensiv körupplevelse som det är lätt att förstå att många fortfarande faller för.
Och såklart: det heter »Gixxer«.