Suzuki Gladius

Söker du på ordet Gladius kommer­ du att finna fakta om ett romerskt svärd som var litet och enkelt att hantera. Därav namnet på Suzukis nya, kompakta­ instegshoj. Med den historiska titeln i åtanke svänger jag ett ben över den låga sadeln. Kan denna modell stå ut i konkurrensen­ som verkar­ starkare­ än någonsin i klassen? Den möter hårt motstånd av både Kawasaki ER-6 samt Yamaha XJ6 i kampen om mindre erfarna motorcyklister.

 

Den första motorcykeln måste överleva­ kärleksperioden i början. Den ska nära självförtroendet och uppmuntra­ nya färdigheter för att bli en framgångsrik kamrat. Efter att ha kört den lilla twinnen genom regn, dimma och på torra vägar är jag säker på att Suzuki har skapat en vinnare.

Den 90-gradiga twinnen är baserad på den populära, och nu utgånga SV650, men har anpassats för att ge bättre mellanregister utan att tappa toppeffekten.

Motorcykelns sprudliga natur tittar fram ju mer asfalten torkar. Med gasen i botten byggs ett stadigt drag upp på typiskt twinmanér.        I samband med att varvtalet ökar hörs också det trevliga brummet allt mer. Vibrationerna är långt ifrån störande men de är tydligare över 8 000 varv, särskilt i fotpinnarna.

Fullgaskörning blir beroende­framkallande, även om det inte rör sig om en wheelie-maskin. Vid häftiga avslag kan dock en twin ställa sig hårt på nosen. Suzuki har därför, med nybörjarna i åtanke, utvecklat ett elektroniskt system som ser till att motorbromsen är så mjuk och progressiv som möjligt. Det fungerar bra och är till hjälp även för erfarna förare.

 

Chassit tillåter både nerslipning av de långa spröten på fotpinnarna och knäskrap för den som vill. Framgaffeln har justerbar förspänning och ställer upp på det mesta. Bromsarna räcker till men är på den mjukare sidan av bra. Körställningen känns naturlig och bekväm. Sadeln är mjuk men ger träsmak efter långa turer.

Gladius må ha ett latinskt namn efter ett obskyrt svärd men den kan lätt skära i konkurrensen och bespara dig från ruinering­. Det är det ideala vapnet­.

 

Plus
Underhållande motorkaraktär­ med få vibrationer­. Fint chassi. Bra system för mjuk motorbroms.

Minus
Känslan i frambromsen är mjuk. Sadeln ger träsmak efter långa turer. Kommer tyvärr inte till Sverige 2009.

Publicerad i nummer 4 2009.
Text: Janie Omorogbe
Bild: Double Red