Suzuki DR Big 800 S 1988-1996

Första generationen DR 750 S introducerades 1988 och stoltserade med världens största serieproducerade encylindriga motor. Som om det inte vore nog med 727 kubik, fyrventilsteknik och dubbla tändstift rymde bensintanken med dubbla tanklock makalösa 29 liter! Med en lugn gashand kan jättestånkan dunka dig fram i nästan 60 mil innan reservdunken måste fram. En imponerande siffra för en hoj i originalutförande och en bedrift som ter sig svårslagen än idag.

Suzuki tävlade i Dakarrallyt med DR 750/800 S mellan 1988-1992, men trots idoga satsningar uteblev en totalseger. Vad de däremot gjorde var att lägga en gedigen grund för den som vill bygga en 80-tals­trogen ­Dakar-replika. Gaston Rahiers röd-vita ­Marlboro-lackering  är ett eggande exempel.

Oavsett vilken årsmodell av DR Big-familjen du kikar på ska du ha i åtanke att det rör sig om motorcyklar som är 25 år eller äldre. De kräver underhåll med relativt täta intervall och att hitta ett välskött exemplar som kostar några tusenlappar extra kan snabbt löna sig.

Motorns balansaxelkedja är känslig och den automatiska justeringsfunktionen brist­fällig. Den Suzuki-verkstad vi rådfrågade rekommenderade kontroll och justering vid minst varannan service tillsammans med ventil­justering, det vill säga vid 1 200 mil. Precis som för alla encylindriga motorcyklar är det viktigt att inte slarva med oljebytena, på DR Big skall de ske var 600:e mil för att minimera riskerna för ökat slitage.

Första generationen DR 750 S (88-89) är ett attraktivt val för sin större tank och lägre torrvikt, men i alla andra fall är efterträdarna att föredra. Första DR 800 S kom 1990 men var i princip en kopia av föregångaren bortsett den nya motorn. Den största och sista avgörande uppdateringen i teknisk­bemärkelse skedde till 1991 års modell. Chassit uppdaterades med förstärkt ram, längre ­svingarm och förbättrade fjädringskomponenter. Sadelhöjden minskade från 890 mm till 876, kåporna fick ny design och tankvolymen krympte till 24 liter. Anledningen till det sistnämnda var för att ge mer benutrymme åt längre förare, samt för att underlätta vid montering av tankväska. DR 800 S fick ökad motorvolym från 727 till 779 kubik och effek­ten steg med två hästkrafter. Det nya ­avgassystemet med dubbla ljuddämpare på vardera sida är rejält tungt och den främsta ­orsaken till viktökningen på 15 kilo. Att byta till eftermarknadsljuddämpare är en stor förtjänst och DR 800 S svarar väl på det klassiska receptet ”luft och buller”.   

Trots sitt härligt 80-talsfläktiga Dakar-stuk är DR Big-serien att betrakta som offroadtourers i standardutförande. Den sista generationen är däremot inte bortkommen i terräng och fjädringen klarar mer än vad många tror, vid mer extrema äventyr begränsar dock justeringsmöjligheterna. Det som bjuds är ställbar förspänning bak. ­Chassit är dock välbalanserat och maskerar den höga vikten ytterst effektivt.

Vridet från den stora stånkan möjliggör att styra med gashandtaget på grus och även om det inte är ett effektmonster har den vunnit många offroadentusiasters hjärtan.

25–30 år senare är DR Big ett prisvärt och mångbottnat alternativ. Den fungerar lika bra som förstahoj som till äventyrstouring. Med ett visst tekniskt handlag kommer du också att hålla underhållskostnaderna låga. 

Annons

Annons