Super Blackbird – fort, fortare, fortast

Under andra halvan av 90-talet var det mycket som handlade om fart – ju mer desto bättre. Det här med bränsleförbrukning, eller vikten av att vara politiskt korrekt i alla lägen, var liksom inte uppfunnet än och det var inte med blida ögon som Honda sneglade på ­Kawasaki och deras ZZ-R som alltför länge och dessutom snudd på ohotade fått vara herre på högfartstäppan.

1996 lanserar så Honda ett högfartsvapen tänkt att göra processen kort med ZZ-R. Namnet är lika långt som ambitionen är hög – CBR 1100 XX Super Blackbird – och är taget efter SR-71 Blackbird, ett amerikanskt militärt spaningsflygplan med en teoretisk toppfart på cirka Mach 3,8. Riktigt så snabb är dock inte Hondas koltrast men omkring 288 ärliga kilometer per timme lyckas vi ändå vränga ur den vilket är något bättre än för ZZ-R 1100 som klarar strax över 280.

 

Närmare 290 km/h når man inte hursomhelst och bakom kåpglaset på den slimmade Hondan står det snabbt klart att Hondas ingenjörer lagt ner mycket möda på att göra CBR 1100 XX så strömlinjeformad som möjligt. Modellens fartfokus understryks ytterligare av att det är hastighetsmätaren som dominerar utsikten (ändras på senare årsmodeller). 

Just aerodynamiken är också nyckeln till framgången eftersom Blackbird i övrigt inte är att betrakta som extravagant rent tekniskt. Enligt Honda är CBR 1100 XX till och med halare i vindtunneltesterna är fabrikens egen NSR 250 – en hoj med betydligt mindre front­area. Några typiska Honda-­innovationer har den dock, bland annat kombibromssystemet Dual-CBS samt tvåvåningslyktan som ska ge bästa möjliga ljus när autobahn forceras nattetid.

Blackbird får behålla kungakronan i två år till dess att Suzuki släpper Hayabusa, falken som äter just koltrastar. Honda tar dock det hela med ro och gör fram till att modellen läggs ner inga försök att återta tronen. Det finns dock ett par små knep som du som ­ägare kan ta till om du vill förnedra din Suzuki­-polare – monterar du bort backspeglarna når du 295 blås och monterar du tändboxen från en CBR 900 – som ger 600 extra varv – kan du bocka av ”köra över 300” i listan över ­saker att göra innan man lämnar in. 

Publicerad i Bike nummer 5 2014. 

Annons

Annons