Skrota ECE22.05!

Om nollvisionen ska tas på allvar skall den gå hela vägen. Ställs det krav på oss så skall det inte få finnas skyddsprodukter på marknaden som vaggar in oss i en falsk trygghet. Det regelverk som idag finns för hjälmar är inte på långa vägar acceptabelt för skyddsprodukter!
Hjälmarna skall godkännas efter att bland annat slaghållfasthetsprov görs på fem förutbestämda punkter på hjälmen. Dessa punkter förstärks av mindre nogräknade hjälmfabrikanter, medan resten av hjälmen i princip kan vara värdelös som skydd. Slagproven utförs på ett sådant sätt att hjälmen kan tillåtas inte bara spricka utan också falla i bitar. Detta helt enkelt för att normen inte förutsatt att en hjälm kan eller får falla i bitar. Normen förutsätter att fabrikanten har en ambition att ta fram skydd för MC-förare och inte bara en plasthatt som uppfyller de minsta kraven.
Vi på MC-Nytt tror inte att motorcyklister faller bara en gång per ställe på en hjälm och endast på de fem punkter normen ECE22.05 anger. Vi tror också att väldigt många därute ovetandes kör omkring med en ny men totalt värdelös hjälm på skallen!
Det är en ogenomtänkt regelformel som istället för att tala om hur bra en hjälm ska vara har blivit en vägledning för precis hur usel en hjälm får vara för att bli godkänd!
Världen är full av människor som bara gör det de blir tillsagda och inte mer, så varför skulle de pengahungriga hjälmtillverkarna göra annat än vad normen anger?
Det finns de som säljer hjälmar utan att veta om detta.

Så vad vill MC-Nytt då? Jo, vi var med och kämpade för att få fram hjälmlagen 1975. Vi värnar om motorcyklistens bästa och har inte sänkt garden idag heller!
I USA finns två normer för hjälmar. Dels finns DOT-märkningen som är obligatorisk och den är mer omfattande än ECE22.05. Sen finns den frivilliga normen Snell som är än mer utförlig. Snell fungerar så att hjälmar tas ifrån hyllorna i försäljningledet och testas på slumpvis vald del av huvudet. Under ECE22.05 tar tillverkaren en hjälm han själv handplockat ur produktionen och skickar den till test. Därefter är hjälmen godkänd!
Nollvisionen kan vi komma närmare, om vi inte bara får bort olämpliga beteenden från vägarna utan än troligare, om bedrägliga och i förekommande fall livsfarliga hjälmar förbjuds att användas i trafik.
Idag får du böter om du använder en Snellgodkänd hjälm istället för en värdelös kruka du köpt i den tyska matbutiken.
Att det inte finns regler för hur för stor en hjälm får vara är även det en systembrist som inte uppfyller Vägverkets krav för att möta nollvisionen. Du får i praktiken åka runt som Calimero med en hjälm fritt snurrande på huvudet. Ögonskydd är inte heller något krav. Det är alltså tillåtet att köra omkring, i praktiken, blind men inte med en hjälm vars testnormer är förknippade med en verklighet vi motorcyklister lever i och vill fortsätta att leva i.