Säsongstest av Garmin VIRB Elite

Garmin VIRB Elite är en relativt ny actionkamera på marknaden, ett segment som fullkomligen svämmar över av kameror av olika typer och slag. Det trevliga med Garmin VIRB Elite är att den kombinerar kameran med en GPS, accelerometrar och höjdmätare (barometrisk). Vi har fått låna en av Garmin i Sverige över sommaren, här kommer en summering av intrycken så här långt.

VIRB upplevs initialt som en relativt stor kamera. Även om frontarean är mindre, drygt hälften, än en GoPro 3+ är den tyngre, 220 gram mot 145. Det kompenseras dock av den längre batteritiden som enligt Garmin ska vara tre timmar med inspelning i högsta upplösningen. För att få upp batteritiden till 2,5 timmar kräver GoPro det extra BacPac2-batteriet vilket väger 35 gram till, totalt 180 gram. Samtliga vikter är för övrigt av mig uppmätta på redaktionens precisionsvåg och inkluderar eventuellt kamerahus samt första delen av fästet.

Vad får man då för extra 40 gram? Till att börja behöver VIRB inget separat hus utan klarar 1 meters djup i 30 minuter bara som den är. Vill man däremot dyka krävs ett extrahus (klarar 50 meter).

Knapparna är föredömligt rejäla och kan lätt manövreras med tjocka handskar. Framför allt inspelningsknappen är stor och man startar inspelningen genom att skjuta den framåt. Ett plus är att VIRB då kan vara helt avstängd, den startar inspelningen i alla fall. En annan liten kul detalj är att det går att ta stillbilder samtidigt som man filmar.

På ovansidan av VIRB finns en liten skärm där man dels kan spela upp vad man nyss filmat men också använda när man ”siktar”. Samma skärm gör det också mycket lätt att navigera genom menysystemet. Den har också ett motsvarande vattenpass för att underlätta helt rak riggning av kameran samt att prova ut lämplig vidvinkelinställning/zoom.

Just riggen skiljer sig lite från övriga kameror jag använt. I stället för att varje led enbart förlitar sig på klämkraft har Garmin valt att ge lederna spår som greppar i varandra. Det ger en stadigare konstruktion som är mindre känslig för vibrationer. Å andra sidan är det svårare att få till den där perfekta vinkeln och det gäller att man tänker till när man ska klistra fast fästena på till exempel tanken eller hjälmen.

VIRB filmar 1080p i 30 fps (16megapixel stillbild) vilket helt klart räcker gott när det handlar om att filma hojkörande och allt däromkring. Jag har provat den till och från jobbet och är så här långt mycket nöjd med bildkvalitet, ljudåtergivning och hur VIRB hanterar olika ljusförhållanden. Att sedan kunna se hastighet, kompasskurs samt höjd och vilken sträcka man kört när man spelar upp videon är ju kul (går att stänga av om man skulle råka logga något olämpligt). Andra smarta filmfinesser är bland annat inbyggd bildstabilisering.

Garmin har en massa tillbehör till VIRB, bland att tempmätare samt fjärrkontroll. Givetvis finns en gratisapp så att man kan styra sin VIRB med smarttelefonen via wifi. Objektivet går också att köpa som reservdel, 185 kronor, vilket är bra eftersom de brukar slitas rätt hårt när man filmar från hoj.

Priset för VIRB Elite (med GPS) är 3895 kronor. Den billigare vanliga VIRB, som inte har GPS, kostar en tusenlapp mindre men snudd på hela poängen med VIRB är ju GPS-tekniken så varför man skulle köpa den vet jag inte.

Nu ska vi som sagt hårdköra den över sommaren och en full recension kommer i höst. Kan du inte ge dig till tåls till dess får du höra av dig så ska jag svara på de frågor jag kan.

Mer officiell information hittar du på www.garmin.se