Rossi: ”WSBK för nära MotoGP”

Dorna har nu kontroll över både MotoGP och WSBK efter att ha tagit över Infront Motor Sports som var tidigare ägare av WSBK. Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna, ska implementera regler som ska reducera kostnaderna för WSBK.

Men Rossi ber också Dorna om att inte dumma ner de tekniska reglerna för mycket, för att inte ta bort skickligheten och fascinationen med WSBK.

"Jag gillar World Superbikes mycket och jag är ett fan. När jag är hemma följer jag det alltid, men jag har gjort det i tio år nu. För mig är det viktigt att de två är olika, med prototyper i MotoGP och normala hojar i World Superbikes." Säger Rossi.

"Kanske är problemet nu att båda är för nära och de måste ta ett steg tillbaka med World Superbikes och tävla med mer produktionshojar. World Superbikes måste hitta den rätta nivån mellan en produktionshoj och det dom har nu."

Ezpeleta ska sänka kostnaderna även för MotoGP. Dels genom att introducera en standard-ECU och varvstopp för 2014, dels genom att förbättra showen i MotoGP – då för många race på senaste har varit "tråkiga". 

Ezpeleta tycker att Superbike borde röra sig mer mot Superstock-formatet där de endast lätt modifierar produktionshojar. 

"Motorcykeln måste forsätta vara fascinerande och med god prestanda och inte bara en gathoj. Det här är balansen." Säger Rossi som stödjer en sänkning av den teknologiska nivån i Superbikes.

Tidigare har det pratats om att MotoGP skulle få depåstopp, det i kombination med att det ska bli billigare att köra i MotoGP med samma ECU och varvstopp för alla får en att undra – är det WSBK som är för nära MotoGP, eller MotoGP som är för nära WSBK? Vad tycker du?