Qingqi Supermotard 200

Tjugo tusen kronor köper knappt en moped i Sverige. Qingqi Supermotard på 200 kubik kostar mindre än moppepengar och har samma kilopris som en bra entrecote.

Motorcykeln kommer från Kina där den byggs av Qingqi (uttalas inte kinky, snarare shingkii), ett företag som Suzuki äger 30 procent av. Suzukis DR-Z200 som säljs i USA har stått modell för motorn som är ett licensbyggt duplikat.

Med sina 200 kubik är det här Qingqis försök att nå pendlare, 18-åringar och andra snålvargar. Målgruppen kan tänkas vara mopedköpare med riktigt körkort. De som har kört crossmoppe känner igen sig, måtten och känslan är ungefär desamma. Att inte bli vinkad till av andra motorcykelförare känns också igen, det är lätt att bli misstagen som mopedist.

Som pendelfordon i storstan fungerar modellen som bäst, dock inte särskilt bra för det. Lagom marschfart är 60 kilometer i timmen trots att toppfarten är runt 120. Ju fortare det går över 60 blås, desto mer vibrerar styre och fotpinnar och framfarten blir snabbt outhärdlig, trots en tjock sadel.

 

Det största problemet som gör motorcykeln obehaglig att framföra är bromsarna. De är usla, särskilt frambromsen, att göra en stoppie är chanslöst och framgaffeln bottnar lätt. Förutom att inte kunna köra på framhjulet går det att tvinga ur lite leklust ur hojen. Motorn låter häftigt, som en vässad gräsklippare, och drar snällt från låga varv för att övergå i vibrationer. Efter 8 000 varv där maxeffekten nås finns inget att hämta. Prestandan blir vad den blir med 15 hästkrafter. I stället håller sig bensinförbrukningen på en behärskad nivå. Efter 15 mils fullgaskörning stannar förbrukningen på 0,4 liter per mil vilket nöjer pendlaren. Det gäller bara att ha koll, instrumenteringen saknar både trippmätare och bensinlampa. Reservläget på kranen är det som gäller i nödfall.

Det som imponerar mest med Qingqi Supermotard 200 är priset. Den har sina sidor men ser modern ut. Klyschan att man får vad man betalar för levs upp men bromsar som fungerar i trafiken ska man som konsument ändå kunna förvänta sig.

 

Plus:
Priset är lågt. Häftigt motorljud. Bensinförbrukning, även hispig gashand.

Minus:
Frambromsen håller inte måttet. Vibrationer. Saknar trippmätare och bensinlampa.

Publicerad i Bike nummer 10 2007.
Text: Marc Malmqvist*
Foto: Jimmie Öbom, Marc Malmqvist