Provkörning: Yamaha XSR 900 Abarth

Den härligt riviga trepipen sjunger ut ordentligt genom de dubbla ljuddämparna i Akrapovic-systemet. Det är inte direkt någon ansträngning att kura ihop bakom den nya kolfiberkåpan eftersom styret är brutalt nedbockat. Mitt i ansiktet har jag den välkända runda digitala displayen som tydligt talar om både varvtal och hastighet. Den nya körställningen är något extrem men passande under aktiv körning när kurvorna avlöser varandra. Att Yamaha inte tänkt på detta tidigare, deras MT-09-plattform passar ju utmärkt i den här tappningen. 

Yamaha och italienska Abarth har ett förflutet tillsammans när gäller både koncepthojar och racesatsningar. De som följer MotoGP har säker inte missat att loggan med skorpionen syns på både Valentino Rossis och Maverick Vinales racemaskiner.

När Yamaha-ledningen efterfrågade en ny caféracer till sitt Faster sons-program löstes detta med hjälp av den välkända italienska Fiat-trimmaren. Samarbetet mellan företagen resulterade i den här motorcykeln, en XSR900 med caferacer-kostym av italienskt snitt. Den runda lyktan har fått vara kvar, liksom dess grova hållare, men de tjänar nu som fästen för en läcker toppkåpa i kolfiber. Även framskärmen och kutsen är tillverkad av det ädla kompositmaterialet. 

En av de mest säregna detaljerna är styret. För att skapa en körställning som matchar den nya kåpan har Yamaha monterat ett helt men nedbockat styre i originalstyrkronan. Det funkar förvånansvärt bra med motorkaraktär och placering av fotpinnarna men körställningen blir ansträngande i längden.

Provkörningen tar mig vidare på de krokiga småvägarna på södra Sicilien och jag får återigen en påminnelse om vilket komplett paket Yamahas MT-09-plattform blivit. Motor, chassi och bromsar harmoniserar väl och uppmuntrar mig hela tiden att köra hårt. Yamaha bedyrar gärna att det här är en exklusiv modell som bara byggs i 695 exemplar, men förutom kolfiberkåporna finns inte mycket annat som känns exklusivt. Det hade de exempelvis kunnat lösa genom montering av cartridge-lösningen samt bakdämparen från Öhlins som finns i tillbehörskatalogen. Quickshiftern som standardmonterats på senaste MT-09 skulle även sitta fint.